Jump to content
Annons

Hjälp!


el_paco

Recommended Posts

Hej! Skaffade midiklaviatur för ett tag sen som jag inte har haft nån användning av alls.. Sätter jag på datorn först och klaviaturet sen blir det latency på ca. 3 sek, tvärt om så blir latencyn ca. 0.5 sek, förbannat drygt med andra ord...

Klaviaturet heter Miditech midistudio-2, kopplat via USB, i övrigt har jag ett M-audio Audiophile 2496 ljudkort, programen jag använder är Cubase, Reason och Sonar

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja hmm.. det där låter ju jättelustigt. Om jag inte minns fel (och det kan jag mycket väl göra) så finns det latencyinställningar för midi i som man kan ställa in i Cubase nånstans. Har du dessutom kollat så det inte är ljudet som laggar? Oftare så är det problem med frånvaro av ASIO-drivers, alldeles för stora ljudbuffrar, osv. Enda jag har haft problem med är ljudlatens.

Om något, så borde USB-klaviatur ha lägre latens än vanligt midi nånsin skulle ha. Om du har midiklaviaturen inkopplad via en USB-hub, så kan du ju på prov testa att koppla in den direkt i datorn. Annars, tja.. kontakta firman som gör midiklaviaturen och fråga dom. Nog för att tyska företag i gemen har förbaskat dålig kundtjänst, men du kan ju försöka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Heh, nu är jag ju inte så insatt i softsynthar och så, men mig veterligen så är det väl ingen skillnad mellan "midi-latency" och annan latency... 😉

Kolla inställningarna för "buffer size" och "buffers in playback queue" som i Sonar finns under Options->Audio (sakerna borde heta nåt liknande även i de andra programmen). Det är även möjligt att ljudkortet har nån liknande inställning som du behöver justera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett tämligen udda fel... kolla som sagt med tillverkaren. Du kan ju även prova lite olika drivrutiner... vad har du för ljuddrivrutiner? Om du inte har asio testa asio4all

EDIT: Ser bättre ut nu

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...