Jump to content
Annons

POD XT Problems


NewAgeMan

Recommended Posts

Hej precis nyligen köpt en XT och fattar inte hur jag skall spela in via usb till Cubase SX ...

Cubase hittar poden men bara som midi input...

Funkar att spela in i Cakewalk men då clickar och sabbar ljudet det som fan

Ni får gärna berätta hur ni gör för att spela in optimalt med poden..

Mvh

Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej precis nyligen köpt en XT och fattar inte hur jag skall spela in via usb till Cubase SX ...

Cubase hittar poden men bara som midi input...

Funkar att spela in i Cakewalk men då clickar och sabbar ljudet det som fan

Ni får gärna berätta hur ni gör för att spela in optimalt med poden..

Mvh

Jan

Ta en titt på line6 forum för problemavhjälpning, i värsta fall kan du bli tvungen att sätta i ett extra USB kort i datorn och köra din podxt genom det.

Råkade själv ut för lite strul med grejerna..... men det löste sig genom ett 250 kronors kort.... (tydligen line6 som har problem med drivrutiner och kompabilitet med usb-chipsets)

Mitt problem var dock av lite annan karaktär, men det finns lite olika alternativ på hur man löser båda problemen på line6 forumen..... skönt att det är ett känt problem, även om det suger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brojd, vad vinner man på att köra via USB? Jag är inte riktigt med i matchen där. Har POD XT och M-box med PTLE 6.7. Vad är det som är så fräckt med USB-lösningen?

Jag vann ingenting, förlorade 250 spänn på ett usb-kort. 🙂

Använder min XT som ljudkort i min hemdator istället för det inbyggda skräpet i moderkortet, och det låter kanonbra.

En anledning att köra usb (förutom att man får ett välljudande ljudkort) kan vara programvaran guitarport där det är mycket snabbare och enklare att redigera och bläddra bland ljuden än på podden.... för att inte tala om möjligheten att ladda ned Nigel Tufner från Spinal Taps gitarrljud! 🙂

I studion (har inte studion hemma) så kör jag med telekabel. (orkar inte bråka med line6 drivrutiner, och med min otur skulle en sådan manöver garanterat innebära total dataförlust och ominstallation).

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så mycket att vidareutveckla tyvärr...

Använder den i min hemdator som sagt, inte min studioburk (som bor några hundra meter hemifrån..)

Har använt grejerna till enklare "slaskinspelningar" men aldrig mer än så.

I studion gör den mkt bra ifrån sig, min lilla XT.... och hemma funkar den kanonbra, men som sagt aldrig använt den i "studiosyfte hemma".

Link to comment
Dela på andra sajter

Följdfråga (och om jag har rätt kanske det är svar på ursprungsfrågan NewAgeMan!):

Är det inte så att ASIO bara medger ETT ljudkort åt gången? Skulle det i så fall innebära att man inte kan köra PODXT som ljudkort samtidigt som det "ordinarie" ljudkortet?

WDM-drivarna (som cakewalk ofta nyttjar) medger väl fler än ett ljudkort!?

***

Nu vet jag inte om jag frågat eller svarat på nån fråga 😆 ... Ibland slår förvirringen till rejält; det känns t o m som jag skrivit samma inlägg förut... HJÄLP 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Följdfråga (och om jag har rätt kanske det är svar på ursprungsfrågan NewAgeMan!):

Är det inte så att ASIO bara medger ETT ljudkort åt gången? Skulle det i så fall innebära att man inte kan köra PODXT som ljudkort samtidigt som det "ordinarie" ljudkortet?

WDM-drivarna (som cakewalk ofta nyttjar) medger väl fler än ett ljudkort!?

***

Nu vet jag inte om jag frågat eller svarat på nån fråga 😆 ... Ibland slår förvirringen till rejält; det känns t o m som jag skrivit samma inlägg förut... HJÄLP 😆

Jag kör bara med min XT i burken, varför skulle jag vilja använda det interna skräpkortet?

(bidrar ytterligare till förvirringen, och undviker samtidigt att ge ett vettigt svar på frågan) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...