Jump to content
Annons

Medhörning vid sång


jogu

Recommended Posts

Hej,

Jag använder Cubase SX 2 och har en fråga angåeende medhörning när jag spelar in sång.

Jag får viss fördröjning på min sångmedhörning och kan inte förstå vad det beror på?!

Tacksam för hjälp.

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan eventuellt vara latencyn som spökar?

Hur kör du medhörningen på sången? Genom musikprogrammet, eller direkt genom ljudkortet?

Vet inte om denna länken är den bästa, och om den hjälper, men den tar upp latency i alla fall... Latency

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förstår jag men jag får så mycket fördröjning att jag måste stänga av medhörningen när jag spelar in sång.

/Jocke

Har du ett ljudkort med asio-drivisar? Annar kommer du inte ifrån detta problem... Om så, kan du i ljudkortets egenskaper dra ned latancyn till en "spelbar/sångbar" nivå...

Och om du har ett asio-kort.. se till att cubase använder dess drivrutiner och inte några direct X eller liknande...

(Gå in och se under preferences eller vad de heter i cubase...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förstår jag men jag får så mycket fördröjning att jag måste stänga av medhörningen när jag spelar in sång.

/Jocke

Precis som Chrion säger så går det att få ned din latency. Ditt ljudkort får ett eget "program" där du kan göra lite inställningar. Ändra ASIO-buffersize eller samplebuffer (finns lite olika namn) till tex 256 samples eller 128 samples. Kolla om du tycker att det blir bättre (det ska det bli). Om det dyker upp små clicks och popljud så får du öka buffern lite.

Om du kör "monitoring" via din sequencer så spelar dessa inställningar roll, sen finns det vissa som kör direct....dvs in i ljudkort och och ut direkt (utan att passera gå dvs), då får du 0 (nästintill) i latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...