Jump to content
Annons

PC hittar inte min Firewire


Romeo83a (oregistrerad)

Recommended Posts

Romeo83a (oregistrerad)

Hej!

Det är så att jag använder firewire till min externa hårddisk.

Vilken firewire jag använder vet jag inte, men jag tror att det är firewire 400.

Den funkade förut men sen en dag var jag tvungen at ominstallera windows (windows xp SP2).

Sen dess har inte min externa hårddisk fungerat trots att jag hade windows xp SP2 innan.

När man kopplar firewire-sladden mellan datorn och min externa hårddisk så lyser hårddisken (indikerar på att den får ström från datorn).

Men när man går till "den här datorn!" så syns inte hårdisken.

Jag har provat använda externa hårddisken med en vanlig USB kabel som man med kan använda och då fungerar det så hårddisken är inte trasig.

Saken är att jag har 3 hårddiskar som jag använde med firewire förut och ingen av de fungerar längre.

Jag har gått in till enhetshanteraren och det verkar som att datorn inte hittar PCI kortet.

Vet inte om jag behöver nya drivrutiner eller vad jag ska göra.

Jag är inte så duktig med datorer 😳 och hoppas någon kan hjälpa mig innan jag blir tokig och gråter 😉.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hände mig häromdan oxå! Har en sån där Maxtor One Touch. Jag installerade om drivrutinerna för hd'n, men det hjälpte inte. Man måste installera drivrutinerna för nätverkskort o dyl oxå, eftersom Bill Gates suger.

Gå in o kolla i enhetshanteraren (kontrollpanelen, system, manskinvarafliken) o kolla överst på listan för o se om där finns gula frågetecken, så ser du om kortet är installerat eller ej. Brukar finnas gula frågetecken efter ominstallation av windows o då även av usb o ethernet prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

orkade inte leta så mycket men denna kan kanske hjälpa dig

http://support.microsoft.com/kb/885222

Det finns ett känt problem med att SP2 sätter ned hastigheten på FW800 till 400 och det kanske också i vissa fall leda till att enheter som använder FW slutar fungera om de använder hastigheter över 400Mbps

Annars skulle jag nog kontakta Microsoft för vidare hjälp i frågan eller söka på nätet vilket brukar gå fortare och få bättre resultat än att försöka kommunicera med MS, de har oftast ingen lust alls att hjälpa till men är man tillräckligt driven så kan man kanske få nån hjälp.

Lycka till så länge

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...