Jump to content
Annons

Bästa vägg för ljudisolering


axion

Recommended Posts

Har sökt och sökt men inte hittat någon info. Om det har avhandlats i en annan tråd ber jag om ursäkt.

Jag söker egentligen bara info om vilken vägg som ger bäst ljudisolerings egenskaper?

Rent generellt, förstår att mycket spelar in men om vi pratar om material och tjocklek/massa?

Jag har en tanke om att blocka upp en studio med 400 alt. 480 mm Ytong lågenergi.

Hur är en sådan vägg jämfört med en traditionell träkonstruktion med låt säga 95mm rockwool med dubbelgips på båda sidor?

Tacksam för svar. 

Mvh

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yes det är jag medveten om men hur översätter man det så en annan förstår? 🙂 Vad har mest massa?

Jag tänker att stenull inte har allt för mycket massa men det dämpar väl ändå rätt bra ner i basen? 

Är sugen att bygga i lättbetong men är osäker angående ljudisolerings förmågan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Det är väl övergången mellan olika medium som isolerar bäst har jag fått för mig. Hårt-mjukt-luft-mjuk-hårt.

11464-82907ec967a64d06f400fdecb6eb2ff3.j

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för svar.

Ja det finns två typ av väggar som jag förstått de. 

1. Vägg med så mycket massa som möjligt (homogen)

2. Massa-fjäder principen (som du visar i din bild). 

Frågan kvarstår fortfarande vilken som ljudisolerar bäst?

Finns de ingen som har forskat kring detta? Skulle vara roligt att se olika typer av konstruktioner och tjocklekar och se hur mycket dom dämpar. 

Om man tex jämför din bild med en vägg av lättbetong som har en homogen konstruktion med en densitet av

600 kg/m3 och är 365mm tjock. Vilken vägg dämpar mest db?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...