Jump to content
Annons

Bästa gitarrpluggen


Villa Superstar

Recommended Posts

Har provat på Virtual Guitarist (samt VG Electrical Edition) och Real Guitar (från Music Lab). Problemet med VG anser jag är att alla ackord inte finns samt att det låter väldigt märkligt om man inte spelar långa toner (längre än 1/1). Dessutom kan man ju inte spela enskilda toner vilket känns lite surt om man vill lägga in nåt läckert riff eller nåt 😉.

Real Guitar är bättre på dessa punkter och klarar ju av både ackord (men inte alla här heller) och enstaka toner (även om jag tyckte att ackorden kändes väldigt konstiga att få till under den tid som jag provade det). Nackdelen är väl att Real Guitar bara finns som akustisk (eller har jag missat nåt 😉).

Har säkert några fel i mina utlåtanden ovan (säg gärna till) men jag hoppas att huvudmeningen går fram. Jag vill ha en gitarrplugg som låter bra (både i korta och långa toner), klarar både ackord och enstaka toner och finns med så många olika "gitarrvarianter" som möjligt. Vad ska jag välja och varför.

Blir glad för alla tips 🙂.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

Kanske inte det du vill höra men att lära sig spela gitarr är nog bästa lösningen då man får friheten att göra som man vill.

Jag svarar så för att jag tycker att det oftast låter skit om sådana lösningar hur bra de än verkar så har de ingen "feeling" eller "liv" om du vill visst det är kanske jobbigt men vem sa att det skulle vara lätt...?

Lycka till och öva öva öva är det som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite det som jag har börjat inse själv men man vet ju aldrig 😆. Problemet då är att jag dels måste köpa en gitarr och sedan lära mig spela och det känns som ett lite stort projekt just nu (på den nivå jag är på) så jag frågar här istället. Det kan ju finnas nån kanonplugg som jag har missat, eller nån som är ganska bra i alla fall 😉.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte det du vill höra men att lära sig spela gitarr är nog bästa lösningen då man får friheten att göra som man vill.

Självklart är ju det den bästa lösningen. Men om man som jag, har lagt ner all tillgänglig tid på att lära mig piano och sång, har det funnits lite utrymme att lära sig gitarr. Min tanke är att skriva så mycket musik som möjligt, vräka ur mig demos, och skicka till skivbolag hela tiden. Så kanske man har tur någon gång och kan få loss ett skivkontrakt.

Jag tycker för övrigt att ljuden i VG är riktigt bra. Det enda problemet är att man är begränsad till de få ackorden, och att det kan låta lite statiskt om man inte pilar lite med den. Annars låter det helt naturtroget anser jag. Jag kan tillägga att en person (minns inte vem) här på forumet har berömt mig för gitarrspelet på en av mina demos, trots att det var VG!

VG ör helt klart en vinnare hos mig, men man kan förstås utveckla programmet mycket mer!

The Mr... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Både Real Guitar och Virtual Guitarist är bra men de räcker som du har märkt inte för alla "gitarrarbeten". Jag använder också GigaStudion till elgitarr, och det är fantastiskt. Därför vill jag rekommendera en sampler som just GigaStudio eller Halion eller Kontakt och att du antingen köper samples du behöver till samplern eller låter en gitarrist göra de samples du behöver -- kräver lite planering då, ju. Med exempelvis Hans Zimmer Guitars kan du få väldigt bra långa gitarrtoner och har du mycket pengar är Overdrive Guitar från Vienna Symphonic Library fräck (finns till GigaStudio och Halion) även om vissa tycker att den är överprocessad.

Jag lägger till äkta elgitarr till det jag inte klarar av att fixa med insticksprogrammen men det är inget för dig, ju. Annars är det ett bra sätt. Du behöver inte ens lära dig att spela; du kan göra egna samplingar av långa toner och speciella gitarrspelseffekter (de du trots allt klarar av) och använda dem i din mjukvarusampler. Då har du goda chanser att få ett helt eget virtuellt gitarrljud (en del klagar över att VG är lätt att känna igen för att det används av så många)

EDIT: förtydligande.

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...