Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

sitter hÀr nere i Italien (Àr bosatt strax norr om Milano sedan 1989) och lyssnar pÄ gammal hÀrlig svensk musik. Just nu Àr det Imperiet och ThÄström som gÀller :-) HemlÀngtan kallar jag det...

I vilket fall som helst sÄ satt jag hÀr med guran och "NI Guitar Rig" och försöker lira CC Cowboys. TyvÀrr gÄr jag bet pÄ att "emulera" gitarren i CC Cowboys. Ngn som vet vilka effekter och förstÀrkare gitarren har i denna lÄt ? Eller ngt som liknar?

Tack ska ni ha.

Ciao frÄn Italien

moster67

Annons
Postat

En av de mest betydelsefulla plattorna i mitt liv. Lyssnar igenom just nu...dels tycks det vara nÄgon chorus pÄ gitarren, dels Àr det nog en del kompressor pÄ, dels Àr den drÀnkt i generösa mÀngder reverb, och dels lÄter det som en humbuckermik pÄ en gitarr med vÀldigt lite sustain. Kanske en Telecaster Custom, eller en Les Paul med dÄlig teknik i fingrarna.

Jag bara gissar. Ät en Bacio Ă„t mig.

HĂ€lsningar

/Henrik

PS Delar replokal med Gurra. DS

Postat

Live med Imperiet vill jag minnas att TÄström anvÀnde nÄgon form av Telecaster

och Marshall förstÀrkare.

Soundet pÄ CC-cowboys lÄter för mej Ibanez ts in i en chorusbox.

//Pudas

Postat

Tack ska ni ha för er hjÀlp och input. Ska börja pilla med chorus och sÄ vidare och se om jag kan komma fram till nÄgot liknar.

Jag förmodar att det krÀvs en hel del erfarenhet att komma fram till vilka effekter och förstÀrkare (och till och med vilka pickuper och gitarrer!!!) som anvÀnds i en sÄng och som spelas upp pÄ stereon.

SjÀlv har jag alltid spelat akustisk-gitarr, ensam dock, aldrig i grupp. Förra Äret sÄ köpte jag mig ett mer seriöst ljudkort (EMU0404) och passade pÄ att köpa en el-gitarr (en strato-kopia). Att spela el-gitarr Àr helt en annan sak - verkligen skoj - det lÀt sÄ mycket MER och professionelt Àn den akustiska gitarren. Och sÄ kan man variera soundet sÄ mycket med hjÀlp av effekter och liknande. En helt ny vÀrld för mig.

Ha det sÄ bra och tack Àn en gÄrg.

ciao

/moster67

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.