Jump to content
Annons

ett mindre bolag vill signa behöver lite råd och tips!


maoto

Recommended Posts

Hej alla! Har kommit till den punkt där jag fått en bra deal som jag är nöjd med.

har endast kontraktet kvar att skriva på och det handlar endast om en låt jag ska signa.

Nu kanske det inte blir någonting större av det (men vem vet)

Vad behöver jag tänka på ? ska man ansluta sig till stim?

om man kollar på andra artister på spotify så står det tex att "licensen ägs av spinnin records, under exclusive license ti disco:wax"

ska man då starta ett företag för att kunna behålla licensen om jag och bolaget har kommit överens om det?

som ni ser en del frågor, hoppas ni kan hjälpa mig lite! tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har alltid upphovsrätt till det du gör. Bolaget äger rätten att ge ut en inspelning. Ibland äger de själva inspelningen, särskilt om de betalat för den. De kan också begränsa rätten till när du får använda låten eller inspelningen igen, om du vill ge ut den på annat bolag eller göra något annat med den.

Du behöver inte starta bolag för att behålla ägandeskapet över inspelningen. Det låter krångligt. Och ja, gå med i stim.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok tack ska kolla upp sami! fick även kontraktet idag.. och skulle vilja ha hjälp att läsa igenom det då jag tycker det är lite krångligt! är det någon här som skulle vilja hjälpa mig eller vet någon som man kan kontakta? kollade in musikerförbundet men då var man tvungen att starta ett företag och man var tvungen att binda sig i 18 månader (tror inte direkt att det jag kanske skriver på är något som genererar några direkta summor) men vill veta om jag behåller licensen och även om allt annat känns "rent".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...