Jump to content
Annons

Cubase VST 5.0


Mp3chrille

Recommended Posts

Hej grabbar (och tjejer)!

Jag vill stĂ€lla en frĂ„ga och jag envisas med att anvĂ€nda det "gamla" Cubase VST 5.0 (jag har nog för klen burk till en uppgradering 🙁 ). Nu Ă€r det sĂ„ hĂ€r att jag har LÄNGE önskat mig en liten finess, den att kunna alltsĂ„ mitt i ett, t.ex gitarrspĂ„r Ă€ndra effekt o.dyl. Nu undrar jag gĂ„r detta, och dĂ„ i mitt gamla VST?

...förrĂ€sten, Ă€r det detta som man kallar automation 🙁 ...eller? Det ska isĂ„fall funka men hur?

NĂ€r jag Ă€ndĂ„ Ă€r i frĂ„gartagen vill jag stĂ€lla denna; Jag anvĂ€nder Groove Agent till att skapa mina trumgrunder men..jag Ă€r inte riktigt nöjd 😼 med de ljuden, kan jag anvĂ€nda andra trumljud pĂ„ nĂ„t sĂ€tt och anvĂ€nda bara de midispĂ„r jag skapat med Groove?

Finns nu nÄn vÀnlig stjÀl som kan leda mig rÀtt...

/Mp3chrille

Redigerat av Mp3chrille
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Cubase VST 32 5.xx har automation... som alla andra VST-versioner... Read och Writeknapparna Àr det du ska anvÀnda..trycka play pÄ sequencern och ratta loss som en tok..

alltsĂ„ .. dessa knapparna gör precis det man tror att de gör..d.v.s Read=lĂ€ser vad du gjort för automation... och sen Write....hmmm.. 10 poĂ€ng om du gissar vad writeknappen gör 😎

Grooveagent har bara inbyggda ljud vad jag vet, dÀremot ska det finnas en funktion som skriver ut midinoterna till sequencerspÄret för att kunna anvÀnda detta till andra VSTi-sampleplayers/ VSTi-syntar

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

E' jag dum eller... 🙂 . Hur ratta loss...vad, hur kan man göra? GĂ„r jag in pĂ„ varje "spĂ„r" och dĂ€r gör nĂ„t eller...jag kĂ€nner mig ******* dum nu 😎 .

SnÀlla jag behöver lite mer hjÀlp...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du markerar ett audiospÄr och kikar i Inspectorn sÄ klickar du pÄ FX-knappen. Eller sÄ öppnar du Mixern och trycker pÄ FX-knappen över ditt spÄr.

DÄ öppnas ju ChannelSettings dÀr du pillar runt med diverse instÀllningar. I vÀnstra övre hörnet finns Read och Write-knapparna. Tryck pÄ Write och gör dina grejjer (typ Àndra nivÄreglaget). Tryck sedan pÄ Read och spela upp pÄ nytt och Voila! reglaget rör sig automagiskt. Pröva sedan runt med de grejjer du vill göra.

Lycka till

/H

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du markerar ett audiospÄr och kikar i Inspectorn sÄ klickar du pÄ FX-knappen. Eller sÄ öppnar du Mixern och trycker pÄ FX-knappen över ditt spÄr.

DÄ öppnas ju ChannelSettings dÀr du pillar runt med diverse instÀllningar. I vÀnstra övre hörnet finns Read och Write-knapparna. Tryck pÄ Write och gör dina grejjer (typ Àndra nivÄreglaget). Tryck sedan pÄ Read och spela upp pÄ nytt och Voila! reglaget rör sig automagiskt. Pröva sedan runt med de grejjer du vill göra.

Lycka till

/H

😳 Var det SÅ invecklat i VST32 5:an?? Sorry Chrille...

.. o tack Procedomani för förtydligandet 😆

Men kul att du fick det att funka

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...