Jump to content
Annons

GEMA?


tvåtakt

Recommended Posts

GEMA är något tyskt jox. Jag vet inte vad det är dock... Nån annan som vet?

Söker jag på GEMA hittar jag bara folk som är arga på dom.

Är det som med STIM? Ingen gillar STIM heller förutom typ Per Gessle och Håkan Hellström.

Jag har nämligen blivit kontaktad av en manager/artistagent som vill ha med mej i ett nytt band, som förutom det rekommenderade mej att gå med i GEMA. Först och främst är jag skeptisk till GEMA, men jag är också skeptisk till hela projektet, men att jag bara dagar innan jag fick mail gick runt och tänkte för mej själv "fan va kul det skulle va å jobba musik med den där sångaren" och så kommer dennes manager som kollat in mej på youtube och frågar om jag vill vara med i samma band... 😳 Det är ju helt galet!

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Haha, grattis i vilket fall 🙂

GEMA är som STIM ja. Kanske mer som NCB, men ändå. Dom samlar in inkomster främst berörande inspelad musik. http://en.wikipedia.org/wiki/Gesellschaft_f%C3%BCr_musikalische_Auff%C3%BChrungs-_und_mechanische_Vervielf%C3%A4ltigungsrechte

Tyskarna kanske menar att om du är med där så kan det bli mindre risk för tjafs och osämja angående procent-delar i ekonomisk ersättning för olika delar i musik och projekt.

Tror många här skulle gilla att läsa om hur det går. Keep us posted 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan nog vara så! Jag tycker sånt där verkar så konstigt. Men jag är liksom helt noll bevandrad i business världen mer än att sälja skivor mot kontant/paypal betalningar typ. Haha!

Nu är dock inte bandet tyskt, men inte svenskt iallafall. Får inte avslöja för mycket än 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som det är i skrivande stund kan du ansluta dig till GEMA men då måste verkanmälan göras hos dom. Du kan inte ha samma verk anmält hos mer en 1 insamlande sällskap.

Nu är förvisso nya EU direktiv är på gång, och om dessa klubbas igenom kommer det vara möjligt att flytta verk mellan olika sällskap.

Det stämmer att STIM har bilaterala avtal med GEMA och kan på så sätt samla in från Tyskland.

Om du vet att ditt/dina verk kommer att användas främst i Tyskland är det idé att ansluta sig till GEMA och göra verkanmälan hos dom. Du får pengarna snabbare bl.a.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...