Hallmz Postat 3 januari 2014 Postat 3 januari 2014 Vet att liknande frÄgor har stÀllts innan, har lÀst igenom ett x antal trÄdar men eftersom att alla rum Àr sÄ olika sÄ gör jag en egen trÄd. Först lite info RummÄtt 3.55x3.30x2.35 (lÀngd bredd höjd), alltsÄ lÄngt ifrÄn exemplariskt, taket gÄr Àven snett nerÄt ca 1 meter in i rummet, *se bild lÀngst ner. MÀtning av rummet (Umik-1 + REW) SPL: 20-10k hz SPL: 20-500hz Vattenfall: 20-500hz Har inte full koll men tycker det ser riktigt kasst ut! Mina mixar blir vÀldigt basiga nÀr jag testar dom pÄ andra ljudsystem, förmodligen för att jag överkompenserar, hör inte mycket bas alls i lyssnarposition. I hörnerna och intill vÀggen bakom mig kan jag tydligt höra hur basen Àr förstÀrkt. Har Àven försökt möblera om lite och flytta lyssnarpositionen men fÄr liknande reslutat pÄ alla mÀtningar. Har tÀnkt bygga absorbenter sjÀlv, sÄ min frÄga Àr vad ni tycker att jag skall bygga samt vilket material jag skall anvÀnda? Bor i Göteborg och tycker urvalet Àr nÄgot begrÀnsat. Vill ju ha rÀtt densitet och luftflödesmotstÄnd. PÄ byggmax finns tex dessa http://www.byggmax.c...ngsskiva-p16105 som jag tror ska ha en densitet pÄ runt 20 kg/m3. LÀste om Isover piano i adrumdrum's PDF, men tycker den skivan har sÄ konstiga mÄtt, 120x60 vore bÀttre om man ska göra djupa superchunks. Förslag pÄ material som finns i göteborg? Sen dÄ vad jag skall bygga, superchunk corners i alla hörnen kanske hade hjÀlp? Samt absorbenter vid första reflektionerna och bakom mig/bakom monitorerna? Typ sÄhÀr kanske, snabb skiss *DÀr ser ni Àven vad jag menar med snedtak. Notera att jag vet att mitt rum har lÄngt ifrÄn exemplariska mÄtt. Jag rÀknar inte med att fÄ bort alla problem. Vill bara fÄ det att lÄta bÀttre Àn det gör nu, sÄ att det blir lite lÀttare att mixa. Tacksam för tips och hjÀlp!
Hallmz Postat 20 februari 2014 TrĂ„dstartare Postat 20 februari 2014 En skamlig bump! Ingen som vet vart jag köper bĂ€st material till egna absorbenter i Göteborg? TĂ€nker mer pĂ„ stenull/glassull, trĂ€plankor Ă€r ju lĂ€ttare fixat. Har mest basproblem. NĂ„gon som byggt egna absorbenter hĂ€r i Göteborg kanske kan bidra med nĂ„got förslag đ ps, http://www.bullerbekamparen.se/akustikskiva-p70.aspx nĂ„tt o ha kanske? Tack pĂ„ förhand och ber om ursĂ€kt ifall jag bryter mot nĂ„gon regel i och med min bumpning av trĂ„den.
D200 Postat 20 februari 2014 Postat 20 februari 2014 Om du kan REW hyfsat, vilket jag inte kan MEN...om du Àndrar utklingningstiden i vattenfallet till kanske 1 sekund, Z-led alltsÄ...nÀr försvinner den dÀr puckeln vid 54 Hz eller vad den ligger pÄ? Det ser ju ut att vara ditt stora problem just nu? Kolla noderna och vid vilka frekvenser du borde ha problem, jag hade problem vid ca 46 Hz och jag byggde en Helmholtzresonator som jag tycker gjorde lite skillnad faktiskt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.