Jump to content
Annons

The Seventh Orange


Vad tycks?  

6 röster

  1. 1. Vad tycks?

    • 1. Blä
      2
    • 2. Njaaa, sådär
      2
    • 3. Helt okej
      1
    • 4. Finfint
      0
    • 5. Ge grabben ett skivkontrakt för bövelen
      0


Recommended Posts

LÅTNAMN: The Seventh Orange

ARTIST/GRUPP: Öhhm, har inget

GENRE: Nån sorts rock/pop

LÅTLÄNGD: 03:01

KOMPOSITÖR: Anton Wallén

PRODUCENT: Anton Wallén

EV. MEDVERKANDE: ---

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: Mp3

STORLEK: 3.47 MB

STATUS: Så färdig som jag orkar göra den 😄

LÅTLÄNK: Högerklicka och spara som (eller gå in här och klicka på The Seventh Orange)

Har för första gången försökt att använda eq:n och mixern lite. Tycker själv att det låter lite "sprucket" nånstans i basen, men jag vet inte riktigt hur jag ska få bort det. Tar gärna emot synpunkter på både låt/komposition och mixning/eq/nåt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter lite stolpigt och styltat om det hela. Det svänger inte. Inget reverb på trummorna? Överlag låter det lite gm-synt. Svårt att säga något om eq. Bastrumman distar lite i min lyssning. Problemet är att det inte är så effekterat. Det låter väldigt kvantiserat och lite som en demo för en casoiosynt.

är osäker på ljuden t e x. Passar orgeln verkligen in i ljudbilden o s v.

Harmonierna är väl snygga, men man skulle gärna vilja höra lite sång. Det blir lätt lite menlöst annars. Kan du inte gapa lite?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud: Tack för kritiken till att börja med, alltid kul när någon kommenterar 🙂. Håller med dig om vad du säger. Vet inte riktigt hur jag ska få bort kvantiseringskänslan, ska man förskjuta tonerna så att dom inte ligger där dom ska eller? Som det är nu spelar jag först in från klaviaturet och flyttar sedan noterna så att nerslagen ligger rätt i takterna (uppsläppen får komma lite som dom känner).

Har funderat på det där med sång, jag sjunger inget vidare men vem vet vad framtiden har att erbjuda 😉.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips jag hittat här och som jag tycker verkar vettigt är att försöka spela så tajt som möjligt och låta bli att kvantisera och bara göra det på de ställen som blev för otajta.

Men visst går det bra att flytta toner lite åt ena eller andra hållet. Eftersom att jag ännu inte har något klaviatur så blir det en hel del pill med både velocity och tonförskjutningar, främst på trummor (hi-hat/snare) och tex baktaktsgitarr/piano.

Vilket program använder du?

Låten i sig är rätt ok, men kan nog bli bättre med lite pulande.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Håkan: Jag kör med Cubase SX. Försöker spela så tajt som möjligt och det flesta toner hamnar oftast på rätt ställe, ofta är det nån som hamnar lite snett och jag brukar dra en quantize mest för att det är så simpelt (q-tangenten för dom som inte kör Cubase). Vet inte om jag för petig men jag tycker att det märks väldigt mycket om nån ton ligger en 32/64:e dels fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fördubblat stråket och synthen (clavineten?) ganska mycket va? låter som att de ligger i samma lägge rätt ofta och ger ett tydligt ackordbytesintryck. Jag hade delat upp dem lite mer och givit dem mer individuella roller i olika lägen och register.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har fördubblat stråket och synthen (clavineten?) ganska mycket va? låter som att de ligger i samma lägge rätt ofta och ger ett tydligt ackordbytesintryck. Jag hade delat upp dem lite mer och givit dem mer individuella roller i olika lägen och register.

schopin: Stämmer väldigt bra, orgeln spelar ackorden och stråkarna grundtonen (oftast). Ska prova det där som du säger om att ge dem lite mer individuella roller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...