AlexLongley Postat 1 augusti 2013 Postat 1 augusti 2013 Ăr en liten noob som aldrig tidigare varit i kontakt med DJ-instrument eller dj-mjukvaral. SĂ„g pĂ„ ett youtubeklipp hur en person anvĂ€nde novation launchpad och jag blev intresserad pĂ„ direkten. SĂ„ jag frĂ„gar er som nu Ă€r kunniga nĂ€r det gĂ€ller sĂ„nt, behöver man mycket erfarenhet om denna launchpad för att kunna anvĂ€nda den pĂ„ ett kul sĂ€tt?
hest Postat 1 augusti 2013 Postat 1 augusti 2013 (redigerat) Det beror ju lite pÄ vad det Àr för klipp du sett och vad du anser vara "ett kul sÀtt". Att anvÀnda den med trumsamples lÀr inte vara allt för svÄrt, speciellt inte om du har erfarenhet av nÄgon DAW eller kanske nÄgon DJ-mjukvara. Att anvÀnda den som till exempel Madeon, alltsÄ trigga korta samples frÄn en massa lÄtar och göra en ny lÄt av det, Àr ju dock betydligt svÄrare. Först mÄste du ju sampla lÄtarna men sedan ocksÄ knÄpa ihop nÄgonting som lÄter bra. Redigerat 1 augusti 2013 av hest
AlexLongley Postat 1 augusti 2013 TrÄdstartare Postat 1 augusti 2013 Madeon Àr sjukt bra, men jag tÀnkte mer pÄ det hÀr:
SmellySweetness Postat 2 augusti 2013 Postat 2 augusti 2013 Madeon Ă€r sjukt bra, men jag tĂ€nkte mer pĂ„ det hĂ€r: Sjukt bra! Det jag tror de gör Ă€r att de gör hela lĂ„ten och planen klar i Ableton och sedan klipper upp allt till samples and fĂ„r det att flyta med automations och liknande. HĂ€r Ă€r en tutorial (finns massor) bara att leka runt och kolla pĂ„ nĂ„gon video om hur de sjĂ€lva gör sina lĂ„tar. Ăr riktigt sugen pĂ„ att skaffa en sjĂ€lv! Det finns mĂ„nga step to step om hur man gör, men att fĂ„ det att flyta pĂ„ som Killtherobot sĂ„ mĂ„ste man nog lĂ€gga en del mĂ„nader i alla fall! HĂ€r Ă€r en liten lĂ€ngre demo av lĂ„ten http://www.youtube.com/watch?v=5JXZMwYPP7g&feature=c4-overview&list=UUEj2k6pUEBRdMiKt4BoQ6gw
AlexLongley Postat 2 augusti 2013 TrĂ„dstartare Postat 2 augusti 2013 Sjukt bra! Det jag tror de gör Ă€r att de gör hela lĂ„ten och planen klar i Ableton och sedan klipper upp allt till samples and fĂ„r det att flyta med automations och liknande. http://www.youtube.com/watch?v=uIo4Wp4-HWI HĂ€r Ă€r en tutorial (finns massor) bara att leka runt och kolla pĂ„ nĂ„gon video om hur de sjĂ€lva gör sina lĂ„tar. Ăr riktigt sugen pĂ„ att skaffa en sjĂ€lv! Det finns mĂ„nga step to step om hur man gör, men att fĂ„ det att flyta pĂ„ som Killtherobot sĂ„ mĂ„ste man nog lĂ€gga en del mĂ„nader i alla fall! HĂ€r Ă€r en liten lĂ€ngre demo av lĂ„ten http://www.youtube.com/watch?v=5JXZMwYPP7g&feature=c4-overview&list=UUEj2k6pUEBRdMiKt4BoQ6gw Grymt inlĂ€gg! Tack sĂ„ mycket!!! đ Men kan man klippa delar av lĂ„tar som man vill ha med och bara föra in dem i ableton för att sedan leka med launchpadden?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.