Jump to content
Annons

Olika kvalité i olika ljudkort?


tvåtakt

Recommended Posts

Undrar om det spelar nån roll när jag sparar ner wav filer om jag använder laptopens inbyggda ljudkort eller om jag använder mitt Tascam US1641 eller 144?

Ibland orkar jag inte koppla in dom externa ljudkorten utan sitter å mepprar med ljudet på det inbyggda, typ om jag är på resande fot eller så.

Tycker inte att det låter nämnvärt sämre eller så. Men nu håller jag på med en produktion därj ag vill spara ner dom triggade trumljuden som audiofiler för att spara på datorns kraft liksom.

Ska jag göra det med Tascam korten eller blir det ingen skillnad med det inbyggda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ljudkortet påverkar bara vad du spelar in och vad du hör. Spara ljudfiler eller göra mixdown kan du till och med göra utan ljudkort och det påverkar ingenting.

Vad som kan bli sämre, är om du sitter och mixar och har ett urdåligt ljudkort. Då mixar du enligt vad du hör och kan göra fel om ljudkortet är helkasst - men själva processeringen påverkas inte ett dugg av ljudkortet, utan det sköts helt och hållet av datorns CPU.

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...