Jump to content
Annons

Grötig mix i hög volym


Rostarn

Recommended Posts

Hej folket!

Ny medlem här på sidan, Johan var namnet.

Har en fråga som jag hoppas jag kan få lite hjälp med.

Har hjälpt en vän med att mixa hennes demolåtar och när jag är klar med allt

så låter det bra i normal volym, både i mina monitorer och mina hörlurar.

Problemet är att när jag vrider upp volymen efter en viss gräns så blir mixen mer grötig ju mer volymen ökar.

Separationen försvinner mer och mer, med andra ord.

Har nån tidigare gjort samma misstag/haft samma problem och kan ge hjälpfulla tips?

Tacksam för svar 🙂

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du har kännedom om Fletcher-Munson och deras berömda kurva så vet du också att örat är mest känsligt för "bebisfrekvenserna" (runt 3Khz med omnejd alltså). Bas och diskant hörs mer, relativt sett, vid högre "volym" (volym är f.ö. också ett nonsensord). Jag antar att du har högpassat en hel del så att enbart de basiga instrumenten - kagge och bas, om nu dessa finns med, står för de riktigt låga frekvenserna? Sedan rekommenderas att du lyssnar på mixen i olika system, vilket du förvisso redan gör, och med olika ljudtryck under eventuell ommix.

I övrigt svårt att säga. Antar att du panorerat, eq'at och komprimerat efter tycke för att få separation. Annars är det bara på't igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar JohnRick.

Har faktiskt inte så stor koll på Fletcher-Munson om jag ska vara ärlig så där har jag nånting att kolla upp! Jag skulle tro att jag har varit lite väl slarvig med Eq´n. Panoreringen och kompressionen ligger rätt bra där dom är. Är nog så att många olika spår tävlar om samma frekvens. Ska sätta mig ikväll och gå igenom allt igen, kanske får nån fason på det då! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...