Jump to content

Syntar

Tips om spelteknik och köpråd för analoga syntar, digitala syntar, modulära syntar, rackmonterade syntar med mera.

937 topics in this forum

  1. TB-303 & MC-202 hjälp!

    • 10 replies
    • 2,027 views
  2. Roland xp50

    • 3 replies
    • 1,694 views
  3. Roland JV-1080

    • 9 replies
    • 2,203 views
    • 3 replies
    • 1,707 views
  4. Nord Stage88

    • 24 replies
    • 6,489 views
  5. Leksakssynt

    • 2 replies
    • 2,701 views
  6. Nordrack 2X

    • 10 replies
    • 2,299 views
    • 1 reply
    • 1,401 views
    • 13 replies
    • 2,568 views
    • 24 replies
    • 4,312 views
  7. casio cz-1000

    • 21 replies
    • 4,536 views
  8. NY VIRUS!

    • 29 replies
    • 4,429 views
  • Popular Now

  • Senaste foruminläggen

    • Igår bestämde jag och Tiger att vi gör ett stort bandmikrofon test av våra egna mickar eftersom vi båda älskar att jobba med dem och använder dem defintivt mer än sällan! Vi gjorde ett ganska osmickrande test där vi spelade in alla mikrofoner genom mitt Antelope Studio Orion rev 2017s interna preamps med 50dB gain för att kunna få en så "ärlig" känsla från mikrofonen som möjligt och också för att presentera en så "jämn" inspelning som möjligt. (Volym har sedan justerats i efterhand för att alla ljudexempel ska låta hyfsat nära varandra.) Men varför säger jag osmickrande?  Givetvis har varje mikrofon sin karaktär och dessa behöver defintivt mer power för att prestera bra. Detta märks tydligt på volymsvagare källor såsom piano och akustisk gitarr där vi crankade 65dB (max på antelope) men fick egentligen bara mer brus så vi uteslut dem från det här testet. Om folk är intresserade så gör jag ett till test så småning om med lite fetare grejer som verkligen är anpassat för bandmikrofoner! 😎   Går man i köpestankar så kan det nämnas att 3 av mickarna ligger i ca 10.000kr träsket (dvs om vi delar R88 i tu till en R84) och för att göra det mer intressant så slänger jag med en T-bone som ligger på tusingen och en RCA som helt enkelt kostar lite mera pengar 😆 ) Och för att förtydliga... En passiv bandmikrofon behöver ha sin kompis (bättre preamp) för att verkligen få skina. Har man inte det så kan istället en aktiv bandmikrofon vara ett alternativ.   Men för att återgå... Testet består av 2 trumtagningar (front och som OH) där alla mikrofoner har recats vid samma tillfälle. "4." är alltså samma mikrofon i de båda tagningarna. Men vem är vem?   Rösta gärna vilken ni tror är vilken! Svaren presenteras 1a oktober!   Mickarna som används kommer här i bokstavsordning: - AEA R88 (inspelat i mono) - Coles 4038 - Extinct Audio BM9 - RCA 44bx - T-bone RB500   Test 1. FRONT Alla mickar är placerade 80cm högt och ca 80cm från trumkitet pekandes mot övre delen av bastrumman   Test 2. OH Alla mickar är placerade 130cm över trumkitet pekandes mot beatern  
    • OK. Ja jag har mycket att lära. Jag har spelat in och mixat i litet drygt ett år, seriöst och är helt självlärd utom vissa extremt basic kurser på  nätet, den senaste tiden. Jag är jätteglad att du tog dig tid att svara, stort tack!
    • Jag gillar kontrasten mellan musik och sång. Det ger mig en skön chanson-vibb. Det här vill jag höra mer av.   🙂 Bra arrangemang och väl spelat!  Det du skulle kunna gå vidare med är sångproduktionen. Nu är den lite som en vag idé. 
    • Ju närmare micken desto mer botten blir det i rösten. Tänkte om det är den typen av värme du saknar. Och om man, som mixamannen skriver, vänder sig aningen från membranet på mikrofonen så kan man få ner både "ess" och "puff"-ljud. 
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.