Det är lika bra att vi gör det här klart direkt: Jag är reverbnörd av närapå osunda proportioner. Därför tittar jag alltid till lite extra när det kommer ut ett nytt reverb på marknaden. Det har det gjort nu. Eller är iZotope Equinox bara en ompaketering av redan befintliga reverbpluggar? Låt oss se efter.
Bakgrund i Exponential Audio
En av mina favorit-reverb-tillverkare är Exponential Audio, ett företag som dock inte existerar längre utan köptes upp av iZotope för några år sedan. Att företaget såldes berodde kort och gott på att grundaren Michael Carnes bestämde sig för att gå i pension efter lång tid i reverberiets tjänst. Innan han startade Exponential Audio var han i många år chefsutvecklare hos reverbgiganten Lexicon, så man kan lugnt säga att han har på fötterna vad gäller att skapa både realistiska och mer fantasifulla rumsklanger.
Från Exponential Audio till iZotope-reverb
Sedan köpet har iZotope har steg för steg inkorporerat Exponential Audios reverbalgoritmer i sin egen produktportfölj. Den första tiden fanns Exponential Audio-reverben kvar under eget namn, och efter några år gav iZotope ut Neoverb – en reverbplugg som erbjuder ett unikt och lätthanterligt arbetssätt och alltså är helt baserad på Exponential Audios reverbalgoritmer. Efter ytterligare några år tog man bort de tidigare Exponential Audio-reverben från marknaden och gav istället ut dem som iZotope Symphony och Stratus – två reverbpluggar i den högre klassen som vardera fanns i två versioner: En som enbart fungerade i stereo och en annan med namntillägget 3D, som även kunde användas för omslutande ljudformat som Dolby Atmos.
Nackdelen med Stratus och Symphony
Symphony och Stratus lät alldeles enastående bra och användes i både högbudgetfilm och musik. Men många användare upplevde att deras akilleshäl var de närmast oändliga inställningsmöjligheterna – ett arv från Exponential Audio-pluggarna. Man kunde pilla så djupt in i reverbens funktioner att man kände sig insugen i ett svart hål. Nå, tänker du, men då fanns det väl bra förinställningar man helt enkelt kunde utgå från? Om det fanns! Faktiskt så många att även hanteringen av alla dessa förinställningar blev helt oöverskådlig.
Den gode Michael Carnes må vara ett geni vad gäller att skapa fantastiska reverbalgoritmer, men produkterna är baske mig inte lätta att använda. Och om hanteringen av produkterna är för svår är problemet att användaren kanske ändå inte lyckas få så bra ljud ur dem, hur välgjorda själva algoritmerna än är.
Lösningen: Equinox
Det här problemet måste även iZotope ha insett för nu har de släppt dagens testobjekt Equinox. För att göra en lång historia kort är det en plugg som kombinerar Stratus och Symphony – dessa har alltså försvunnit från utbudet – och erbjuder både stereo- och omslutande ljudformat. Men man har inte bara tryckt ihop hela det tidigare reverbutbudet i en enda plugg, man har gjort den mycket överskådligare och lättare att använda. Alla de viktigaste inställningarna ligger omedelbart tillgängliga i användargränssnittet. Vi ska understryka att det fortfarande är en hel del – Equinox är knappast ett nybörjarreverb. För den som ändå vill pilla mer i detalj finns åtminstone de flesta parametrar från Stratus och Symphony kvar, men de hålls ur synhåll tills man själv väljer att leta fram dem. Det är bra, för användarupplevelsen av Equinox är mycket mindre plottrig, samtidigt som ljudet är precis lika djupt och levande som hos de klassiska Exponential Audio-pluggarna.
Förbättrad hantering av förinställningar
De förinställningar, alltså presets, som medföljer ett reverb utgör en stor del av reverbets kvalitet. Med Equinox har hanteringen av förinställningar förbättrats oerhört jämfört med Symphony och Stratus. Utbudet är lika stort som innan, och för den som har använt de tidigare pluggarna känns många av förinställningarnas namn igen. Har man sparat egna förinställningar i Symphony eller Stratus kan de faktiskt importeras och användas med Equinox. Skillnaden är att i Equinox är de medföljande förinställningarna ordentligt genomgångna och taggade på ett klokt sätt, så genom att välja några enkla sökfilter hittar man snabbt det man är ute efter. Det fungerar väldigt väl, och plötsligt är det inte längre till besvär att ha över tusen förinställningar (!) till sitt förfogande.
Unmask
iZotope har lagt till ytterligare en egenskap till Equinox som inte fanns hos Stratus eller Symphony. Man har nämligen inkluderat den smarta Unmask-funktionen från tidigare nämnda Neoverb. Den lyssnar på den inkommande signalen och använder den som utgångspunkt för att behandla reverbet med en dynamisk EQ. Syftet är att dynamiskt ta bort frekvenser ur reverbet som riskerar att grumla till upplevelsen av själva ljudkällan. Det blir som en frekvensberoende ducking-funktion där bara de frekvenser som stör dämpas och resten lämnas kvar.
Det låter ju fränt, men gör Unmask verkligen livet lättare? Jag måste svara ett klart ja på det. Funktionen är faktiskt extremt användbar och gör precis det som utlovas – reverbets klang ändras dynamiskt och liksom viker sig runt ljudkällan så att den hålls tydlig även när man klaskar på ordentligt med reverb. Unmask är dessutom lätt att använda, man behöver i de flesta fall bara ställa in Amount-ratten till lagom nivå för att välja hur starkt den dynamiska EQ:n ska påverka reverbet. Upptumme på den!
Sammanfattning
Jag gillade ju redan Symphony och Stratus och är därför såld på Equinox. Den ger samma enstående resultat men är nu betydligt lättare att använda. Jag skulle utan tvekan placera Equinox bland världens absolut bästa reverbpluggar. Inte bara pluggar, förresten, Equinox ligger på inget sätt i lä av de mer eftertraktade hårdvarureverben. Jämfört med dessa kostar Equinox en spottstyver, jämfört med andra reverbpluggar är den dyr. Men Equinox är ett otvetydigt professionellt ljudverktyg som jag inte kan ge annat än högsta betyg.
*****
Plus
- Reverb av yppersta världsklass
- Ett rikt och lättnavigerat bibliotek av förinställningar
- Relativt överskådlig justering
- Möjlighet för djupeditering av reverb om man vill
- Unmask bibehåller tydligheten även vid stora mängder reverb
- Fungerar både för stereo och omslutande ljudformat
Minus
- Fortfarande en hel del inställningar att sätta sig in i
-
Relativt dyr
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.