Bladë: Rutinerad debutant

Foto: Johanna Pettersson
Under min resa från stan mot Stockholms skärgård byts hus och trafiktäta gator ut mot lugna landsvägar. Jag snirklar mig fram mellan skogar och ängar tills jag slutligen parkerar bilen utanför ett nybyggt hus i mörkt trä. I det lilla attefallshus som är studion möts jag av Isa Tengblad, mer känd som artisten Bladë, som i svart hoodie och med sitt karakteristiska klarröda hår håller på att ställa i ordning studion.
Att vara orädd
	I studion möts jag av ett uppmickat trumset bredvid ett vitt piano. På väggarnas ljusa träpanel hänger flertalet gitarrer i olika färger.
	– Jag spelar mest gitarr och piano. Trumsetet används mer i min lillebror Elliots musik, som jag producerar. Det är mer livebaserad pop-rock. Jag spelar inte trummor själv utan vi brukar oftast spela in musiker vi känner, som trummisen i min lillebrors band.
	Vi slår oss ner i inspelningsrummet där hon i skrivande stund håller på att färdigställa sitt debutalbum. Vem är då Bladë?
	– Konceptet Bladë handlar om att vara orädd. Jag började släppa den här musiken i början av 2025, men har jobbat under flera år för att utveckla soundet.

Foto: Alexandra Thysell Shanahan
Från ISA till Bladë
	Redan i tidiga tonåren släpptes debutsingeln, då under namnet ISA. 2015 var hon med och tävlade i Melodifestivalen.
	– Efter att ha gått igenom väldigt mycket förändringar både privat och kreativt kände jag att jag behövde en nystart. Ett nytt namn gjorde det möjligt att vända blad. Nu är Bladë mycket mer än bara mitt artisteri, det är också vem jag är som låtskrivare, producent och kreatör i allmänhet.
	Jag tolkar också Bladës nya sound som en kreativ frigörelse på många sätt, och undrar om det fanns några specifika steg hon behövde ta för att verkligen kunna kliva in i den frigörelsen.
	– Det var ett successivt byte som skedde över tid. Jag tror att vara tonåring ofta innebär att man tillåter fler och fler personers åsikter påverka en, utan att man är medveten om det. Jag minns hur jag började dämpa mig själv för att bli omtyckt. Till slut blev prestation allt för mig, vilket ledde till att jag gick in i en depression när jag var runt
	sjutton år.
	Att nå ett bottenläge redan då visade sig dock vara viktigt, för ur depressionen väcktes frågor om varför hon alls höll på med musik. Ur det växte en längtan efter att vara genuin och autentisk.
	– Om framgången som redan kommit till mig på många sätt när jag var yngre ändå gjorde mig tom, vad var då poängen? Det är inte som att jag vaknade en dag och visste exakt vem jag var, det vet jag fortfarande inte. Men det jag kom fram till var att jag ville ha genuina relationer, och att poängen låg i resan.

Foto: Alexandra Thysell Shanahan
Adjö till skivbolagen
	Bladë berättar vidare om att ett annat viktigt steg var att bryta sig loss från skivbolagen och bli oberoende, vilket ledde till att hon vågade utforma egna regler kring hur och vad hon ville skapa.
	– Jag vill känna att jag är kapten över mitt eget skepp. Sen har såklart några personer varit viktiga längs vägen. Då tänker jag framför allt på producenter jag jobbat med som både lyft mig i studion och vågat pusha mig när det ibland känns obekvämt. Ole Söderholm, som nu mixar alla mina släpp, och Pablo Muñoz Huapaya som jag började jobba med för något år sedan har bägge betytt mycket. Det är jätteviktigt med personer som uppmuntrar en att våga kliva utanför sin comfort zone.
	Samarbetet med Ole beskriver hon som en lyx för att ge låten lite extra kärlek genom att ge den till någon hon respekterar enormt.
	– Jag skickar över mina råmixar till Ole som tar dem vidare. Han är en väldigt musikaliskt kompetent producent som jobbar brett med olika genrer. Jag tror att en bra mixare både behöver ha en teknisk förståelse för musik för att skapa balans i mixar, och kunskap i hur olika element får en att känna som lyssnare. Anledningen till att jag har en extern mixare är för att jag uppskattar att få ett tredje öra på det jag skapat, inte minst eftersom jag annars arbetar mycket på egen hand. Jag känner också att min tekniska kunskap inte helt och hållet är där för att ta det i mål, även om jag verkligen är där och nosar nu.
	Sist men inte minst säger hon att tiden varit en viktig aspekt av hur Bladë blev till.
	– Det är lite roligt, när jag var sjutton, arton år kunde jag vara så stressad, allt måste ske imorgon! Men nu, tio år senare, känner jag att jag kan ta min tid. Jag har förstått att för att bra saker ska bli till så måste jag också leva, eftersom jag vill snacka om riktiga saker. Jag behöver ha substans i det jag sjunger.

Foto: Alexandra Thysell Shanahan
Kreativt manifest
	I Bladës debutsingel, My Path, hör jag ett manifest för hennes kreativa jag. Det gör mig nyfiken på om det var den första låten som blev till, eller om det kom till senare under processen.
	– Jag önskar att den hade varit den första, men det var den faktiskt inte. Det jag kommer ihåg är att jag tänkte att jag ville göra en riktigt lång låt, bara för att det känns som standarden i branschen just nu är att man ska göra tvärtom.
	På många sätt har viljan att gå tvärt emot musikbranschens nuvarande trender varit ett bränsle i projektet. Hon tror inte att ett större bolag hade velat släppa just den låten som första singel.
	– I My Path finns ingen tydlig refräng. Jag ville bara berätta en historia i olika verser. Eftersom jag är independent nu behöver jag inte förhålla mig till vad något skivbolag tycker.
Bladë i producentrollen
	Bladë är alltså även producent åt andra artister. Resan mot att ta plats i producentstolen skedde också gradvis.
	– Nu i efterhand inser jag att jag alltid varit producent, trots att jag inte dragit i själva spakarna. Redan från min tidiga tonår var jag den som pekade, styrde och ställde kring hur det skulle låta.
	Något som dock märktes tidigt var viljan att lägga mer tid och energi på sången jämfört med vissa av de producenter hon jobbade med i sina unga år. Det var inte ovanligt att hon ville lägga tre-fyra timmar på sånginspelningen medan producenterna ville gå hem.
	– När jag skaffade min Manley-mikrofon för att börja spela in mig själv ordentligt slutade det med att jag spelade in alla vocals själv, efter att mina sessions med producenten avslutats. Sen blev det ganska naturligt för mig att jag började producera egna, enklare demos.

Foto: Alexandra Thysell Shanahan
Peg Parnevik pushade
	2018 släpptes den första låt hon själv producerat, och strax därefter frågade artistkollegan och vännen Peg Parnevik om hon ville samarbeta på hennes kommande projekt.
	– Hon gav mig verkligen en chans och uppmuntrade mig att tänka: okej, jag kan det här. Efter det vågade jag även sätta mig som producent i sessions med folk jag inte kände, så den pushen var väldigt viktig för mig.
	Nu tror Bladë att det är en fördel som producent att hon själv kommer från artist- och låtskrivarhållet.
	– Jag har automatiskt fått en förståelse för hur det är att vara artisten i rummet, och jag prioriterar alltid själva låten före ett sound, eller att få till en viss produktion. Text och melodi är det viktigaste, och sen ska produktionen egentligen bara framhäva den. När den delen sitter är artistens röst och inlevelse min största prioritet.
	Du nämnde din Manley-mikrofon, en Reference C, som en viktig del i din produktionsresa. Finns det några andra specifika instrument eller pluggar som du vänder dig till när du vill få inspiration för ditt producerande?
	– Jag är inte speciellt prylnördig, men både min pappa och storebror (Albin Tengblad, producent) är det, och det är jag evigt tacksam för. Tack vare dem blir min skapandeprocess mer kreativ och rolig och får mina låtar att låta bättre. Jag valde min sångmick på grund av att jag, efter många sessions i andras studios i bland annat LA, alltid tyckte om hur min röst lät när jag spelade in med just den! Den tar fram en fin värme och passar för pop tycker jag. Men generellt sett är det sällan som olika ljud och instrument ger inspiration till låtar. Oftast får jag idén till en låt i mitt huvud och sen bygger jag vidare utifrån det. Vilken vinkel jag påbörjar en låt ifrån påverkar ofta både melodi, text och framförande, därför är det viktigt för mig att behålla lekfullheten och testa nya infallsvinklar så ofta som möjligt.
	Bladë hämtar andan och fortsätter:
	– En stor del av min produktionsprocess handlar bara om att fylla tomrum. En sak leder till en annan. Det är inte heller ovanligt att jag använder mig av fyra kickljud istället för ett för att skapa dynamik, eller olika stomps, stråkar och andra laddade ljud som skapar en dramatisk känsla. Men angående go-to-grejer så använder jag mest pluggar från Waves, och flera från Soundtoys är mina favvo när det kommer till vokalproduktion: Decapitator för dist, Microshift för att dubbla vocals, även Little Alterboy om jag vill leka runt med att skapa olika röster. Jag inspireras mycket av Timbaland där, produktionerna bygger liksom inte bara på stämmor utan även på olika ljud jag skapar med munnen och sen tweakar.
Utmanar som producent
	Utöver Peg Parnevik har Isa Tengblad arbetat med ett antal andra artister. Bland annat har hon släppt musik med amerikanska r'n'b-stjärnan Jordin Sparks och varit med som låtskrivare i Melodifestivalen tillsammans med Malou Prytz. När det gäller skillnaden mellan att arbeta med sin egen musik jämfört med sådant som är till andra artister säger Bladë att det viktigaste är att lägga sitt ego åt sidan.
	– Det är inte min åsikt som är viktigast, utan det som spelar roll är att vi får fram det artisten vill förmedla. Sen är jag verkligen inte en ja-sägare, utan försöker utmana artisten att prova nya saker också. De jag jobbat med i mitt eget projekt som jag trivts bäst med är ju de som både uppmuntrat och utmanat mig i studion.
	Har du något drömsamarbete du inte hunnit med ännu?
	– Absolut, flera stycken. Att skapa med och åt Raye hade varit fantastiskt. Sen vore det en dröm att skriva till mig själv tillsammans med Jon Bellion, han är en stor förebild för mig. Eller Ed Sheeran, han är en av de bästa på text och verkar skriva på det organiska vis jag själv gillar att skriva på.

Foto: Johanna Pettersson
Tips för den som vill producera
	Om man är sugen på att börja producera, har du ett tips på ett första steg man bör ta?
	– Har man råd bör man köpa ett musikprogram, jag själv kör Logic, och sen är det bara att sitta och leka runt. Splice har roliga loopar du kan klippa och klistra med tills du hittar något du gillar. Det är lätt att känna sig dålig i början innan man får kläm på hur man skapar de ljud man hör i sitt huvud, men med loopar kan man få lite hjälp på traven. Det är viktigt att det får vara lekstuga, utan stress och press. Jag själv försöker fortfarande se det så, som en lek, när jag skapar. Det är när jag tillåter mig själv att vara dålig som jag får bäst kreativt flow.
Nästa släpp
	Nu när vi sitter här är det två dagar tills du släpper din sjätte singel, Salty. Om du behöver sammanfatta den låten med tre ord, vilka väljer du?
	– Big dick energy.
	Slutligen – har du någon av de låtar du släppt, antingen själv eller i samarbete med en annan artist, som betyder lite extra mycket?
	– Jo, men det är väl Lavender Flower med Jordin Sparks. Allt från hur det samarbetet startade till hur låten blev till gav mig en känsla av att något större var med och gjorde det möjligt. Jag var ett stort fan av henne när jag var yngre, och plötsligt satt vi där i studion och relaterade till samma saker – snackade om våra livsresor, grät, skrek och skrattade tillsammans – det var verkligen ett full circle moment.
	 






Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.