Lady Gaga, live i Rio de Janerio, maj 2025. Foto: Eduardo Valente, Alamy.
Det börjar närma sig 20 år sedan Lady Gaga slog igenom med albumet The Fame. Där Taylor Swift och Beyoncé stod som mest tippade att ta ta hem priser på årets MTV-gala, var det istället just Lady Gaga som kammade hem storkovan. Med hela tolv nomineringar och fyra priser visar hon att hon definitivt är en artist att räkna med. Och som den högpresterande stjärna hon är stod hon redan samma kväll på Madison Square Garden som del av sin turné The MAYHEM Ball. Lady Gaga har gått från ett elektroniskt ”in the box”-sound, till avskalat akustiskt; testat lite allt möjligt där emellan för att slutligen hitta tillbaka till sina rötter. Åtminstone nästan. Vi får anledning att återkomma till det. Men vi tar det väl från början?
Lady Gaga hade egentligen en lång musikalisk karriär redan innan hon blev Lady Gaga med världen. Stefani Germanotta, som är hennes riktiga namn, spelade piano på jazzbarer i New York som 14-åring, och hoppade av den prestigefyllda NYU’s Tisch School of Arts efter ett år. Hon satsade på en i sitt eget tycke mycket mer givande utbildning; att arbeta som burlesksångerska på klubbscenerna på Lower East Side. Det var där hon lärde sig att ta en scen men hon var även etablerad som låtskrivare dessförinnan.
Man kan se Stefani Germotta stå krediterad som låtskrivare för artister som Britney Spears, New Kids on the Block och The Pussycat Dolls. Men planen var ändå att skapa sin egen musik. Och inte bara det. Med förebilder som David Bowie och Andy Warhol var inte bara musiken i fokus utan likväl det konceptuella, radikala och konstnärliga. Men för att förverkliga visionen behövdes en vapendragare …
RedOne
På sätt och vis kanske RedOne (Nadir Khayat) inte är en direkt del av det svenska popundret men han är definitivt en produkt av det. Som 19-åring flyttade han från Marocko till Sverige för att han hört det svenska hantverket och ville lära sig det. RedOne lyckades förvisso skapa sig en karriär i Sverige värd namnet, han står exempelvis krediterad på flera låtar av A*Teens. Han ville dock mer och sökte sig därför till New York under början av 2000-talet. Efter många år av slit, utan några större framgångar, var han redo att ge upp, men valde att satsa allt och lånade ihop för att överleva tre månader till i staden. Han lyckades då få ett samarbete med Kat DeLuna där han fick göra hela hennes album och kanske framförallt hiten Whine Up.
Han kopplades därefter ihop med Lady Gaga precis när hon blivit av med sitt dåvarande skivkontrakt. Hon var då inte alls etablerad som artist och RedOne hade hoppats på att få hoppa på något större projekt när karriären äntligen såg ut att gå i rätt riktning. RedOne skulle som bekant visa sig ha mycket fel i den frågan. Han upptäckte snabbt att han inte bara tyckte om musiken utan att han också träffat en musikalisk själsfrände. För snabbt gick det: under bara en veckas tid hade de skrivit klart flera av de låtar som skulle sätta Lady Gaga på kartan.
Producenten RedoOne (Nadir Khayat)). Foto: SPP Sport Press Photo, Alamy
Lady Gagas första skiva The Fame beskrivs som rock med syntar vilket vi kan skriva under på. Själva soundet är egentligen inte heller så långt från genren; om man nu inte är uppvuxen i det dikotomiska 80-talet, och har svårt att släppa fejden mellan hårdrockare och synthare. Tvärtom är det raka trummor, vassa sågtandssyntar och sångproduktioner med attityd. Om man nu ska räkna med RedOnes mellanlandning i den svenska hitmodellen under tiden är det kanske heller inte en så svår koppling att dra. Den är trots allt skapad av hårdrockare. Samtidigt finns det en del kopplingar till RnB och hiphop-världen som kanske inte har en lika stark anknytning till Cheironpopen.
Under början av 2000-talet var HipHop och RnB stort och RedOne hade då blivit nära vän med RnB-stjärnan Akon. Under samma tid som RedOne och Lady Gaga gjorde The Fame arbetade de även tillsammans på andra projekt som låtskrivare. Kanske framförallt ett låtskrivarcamp för The Pussycat Dolls. Man kanske kan tänka sig att detta bidrog till de RnB-influenser som kan höras i bland annat Pokerface där just Akon även står med som låtskivare. Där saknas det definitivt inte yviga synt-slingor och glättiga sånginstick. Något som kanske är svårt att tillskriva rockgenren. En annan rolig detalj som är typisk för hiphop och RnB är den om en producenttag. Den mest kända producenten att använda en sådan kanske är Timbaland, men lyssna i början på ”Pokerface” och se om du kan höra ett ”RedOne” följt av ”Colby” (Colby O’Donis) och slutligen ”Gaga”. Framgången var ett faktum och The Fame blev det femte mest sålda albumet 2009. Albumet tillhör idag ett av 2000-talets mest sålda album.
A star is born
Även om A Star Is Born blev den naturliga övergången till det mer liveorienterade soundet, och kanske även den brygga som gjorde Lady Gaga till en stjärna för en ny generation. Var det trots allt ännu tidigare som Lady Gaga började närma sig det mer organiska soundet. I samarbete med Mark Ronson (Amy Winehouse, Bruno Mars m.fl.) gjorde hon albumet Joanne som flörtar mer med countryn. Skivan, och inte minst titelspåret, är väldigt avskalad jämfört med Lady Gagas tidigare album. Det är långa gitarrslingor, stora rumsliga livetrummor, men kanske framförallt avskalade delar med odubbade sångtagningar och rökiga upright-pianon. Skivan är till huvuddelen producerad av Lady Gaga och Mark Ronson. Producenten BloodPop®, kanske mest känd för sin inblandning i låten Sorry med Justin Bieber, togs även in för att modernisera och knyta an till tidigare album. Det är även flera gästartister som medverkar som även de har ett mer liveorienterat förflutet. Däribland hittar vi Florence Welch (Florence + The machine), Beck och Father John Misty.
I Netflix-dokumentären Five Foot Under från 2017, kastas man rakt in i inspelningen av Joanne och Lady Gaga beskriver då att hon är på en annan plats i livet. Då, nyss fyllda 30, vittnar hon om en nyvunnen självsäkerhet som fått henne att skala av både artistiskt och musikaliskt. Hon berättar även att hon tar mer plats i produktionerna jämfört med sina tidigare album där hon givit den rollen helt till någon annan.
”I never felt comfortable enough to sing and just be this way now. To just sing or wear my hair back. I never felt pretty enough, or smart enough, or a good enough musician. That’s the good part. […] Of all the things I deserve, that is where I know I’m worth something.
Tidigt i dokumentären frågar filmteamet också om de ballonger som klär Lady Gagas trappa. Hon berättar då att hon kanske ska göra en film med Bradley Cooper där hon ska spela huvudrollen. Filmen ska heta A Star is Born, berättar hon. Resten är som man brukar säga historia – det är nog få som inte sett den Oscarvinnande filmen. Vi ska inte trötta ut dig med någon sammanfattning men rent musikaliskt fortsätter A Star is Born på samma countrytema där Joanne avslutades. Musikaliskt är det också Lady Gaga som står för visionen kring hela albumet och på megahiten Shallow ser vi återigen Mark Ronson krediterad som producent. Han berättar om samarbetet i The Howard Stern Show:
”… Working with someone like her like 80% of it is in her head […] you’re just there to you know maybe offer a chord, a lyric but […] she’s a genius.”
MAYHEM
De har blivit ett gäng avstickare från Joanne och A Star is Born, både inom film- och musikvärlden. I tidigare nämnda dokumentär oroar sig Stefani Germanotta över hur hon efter dessa avstickare ska hitta tillbaka till artisten Lady Gaga när albumet Joanne är så pass annorlunda.
Men så känns det nu som att Lady Gaga på något sätt har hittat tillbaka till sig själv, utan att för den sakens skull göra avkall på den resa hon gjort i årets album MAYHEM. Lady Gaga har till viss del blivit anklagad för att ”Reheating the Nachos”, internetmemet som syftar till att en artist försöker återuppväcka sin tidigare glans men misslyckas. Nachos brukar ju trots allt tappa sin krispighet dagen efter… Men det verkar inte vara så många som håller med. Själv svarar Gaga: ”My nachos are mine and I invented them, and I’m proud of them.”
Det har gått många år mellan Lady Gagas debut The Fame (vänster) och MAYHEM (höger)
Lady Gaga menar också att hon istället för att gå tillbaka till sina rötter ställt sig frågan kring vad hon inspirerades av från första början. Däribland hittar vi Nine Inch Nails, Radiohead och Prince för att nämna några. MAYHEM har definitivt en tyngre och mer industriell klang än debuten The Fame. Hela albumet har något Gotham-doftande över sig och i den fanledda presskonferens hon gjorde inför släppet får hon en fråga i relation till musiken till Joker: Folie à Deux. Frågan lyder om Harlequin var karaktären för musike till Jokern, vilken är då karaktären för MAYHEM. Svaret blir: ”The woman you’ve known for 20 years”. Motiverat med att Lady Gaga på detta album försökt att förena sin scenpersona med sitt privata jag. Kanske är det av denna anledning hon lyckas med att tricket att värma upp nachos som förblir krispiga.
Lady Gaga gör tre konserter av turnén The MAYHEM Ball på Avicii Arena den 12, 13 och 15 oktober.
Referenser:
Lady Gaga: MAYHEM Album Review | Pitchfork >
Lady Gaga bästa artist på MTV-galan | SVT Nyheter >
Behind the Meaning of Lady Gaga's Deeply Personal Track, "Joanne" - American Songwriter >
RedOne: Producing Lady Gaga, Nicki Minaj, J.Lo, Pitbull, FIFA, Real Madrid, & Creating Global Hits >
Spotify Presents: Little Monster Press Conference >
Mark Ronson Shares How He Produced "Shallow" With Bradley Cooper and Lady Gaga >
Gaga: Five Foot Two | Netflix Official Site >
Recommended Comments
Det finns inga kommentarer att visa
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.