Jump to content
Annons

STIM/Spotify/Ubetoo erfarenheter?


Chaan

Recommended Posts

  • 1 månad senare...
Annons
drloop (oregistrerad)

Spotify lär nog inte bli några större utbetalningar om man inte är storstjärna.

Se Spotify som en reklamplats inte en inkomstkälla.

Ubetoo ser på ytan faktiskt bättre ut ur ett ekonomiskt perspektiv, dock är ubetoo lite mindre attraktiv än Spotify och värdet av att finnas där är väl eventuella utbetalningar. Som läget är just nu nu iallafall.

Pengar från spelningar på Spotify och ubetoo är marginella jämfört om du få med låtar på TV och Radio.

Men all reklam är bra reklam så det är lika bra att finnas med överallt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Men all reklam är bra reklam så det är lika bra att finnas med överallt.

Nej det är det fan inte. Kollade in på en website som heter promoteyoursong eller liknande och man skickar då ett original till dem och så distribuerar de i sin tur sången / videon vidare till 100 andra siter vars logotyper ser ut som CocaCola allihopa. Jag vill inte bli förknippad med någon som tänker som cocacola. Dimmu Borgir signade nyligt ett avtal med ett skomärke, jag bara baxnade och många med mig. Det finns definitivt gränser för vad man kan tåla i form av sellout utan att spräcka sin image. Varumärket Metallica knakade i fogarna när de stämde Napster och exploderade slutligen iom allt snack om att de använder Metallica som tortyr i (Irak mm) och att det skulle vara coolt. Populärmusik är trots allt livsstilskonsumtion och jag skulle inte göra reklam för cocacola om jag så fick en miljon. Jag gillar högkvalitativt dricksvatten, det kan jag göra reklam för gratis. Stockholm har sjövatten ska poängteras.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
+ 1

För att svara på din fråga, det handlar om pyttelite pengar. Spotify betalar visserligen ut flugskit, men har åtminstone potentiella kunder / lyssnare. Det tror jag knappast att ubuntu och alla dom där andra bli-rik-på-din-musik-bluffisarna har.

Pytte och pytte? 1.50:- per unik lyssning är inte så illa pinkat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem betalar det? Din mamma?

Jag såg nu att han postat i en annan tråd med förklaring - han verkar ha räknat fel helt enkelt. Annars skulle det vara väldigt mycket mer än man får för inspelad musik någon annanstans, tex om man säljer egna plattor svart för en hundring - säg att de spelas 50 gånger, 2:- per lyssning alltså/10 låtar = 20 öre per låt. Visserligen är det vissa skillnader på skivor kontra web - dels så är ju skivor ett sätt att garantera en viss pott från en kund, dels så är det inte "kvalificerade lyssningar" såsom det räknas på Ubetoo.

Redigerat av Chaan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...