Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag ska mixa ljudet till en film och jag fick projektet som en OMF-fil.

Det har inte gÄtt bra att öppna den filen, saker har hamnat i osynk och det Àr nÄgot med Sample Raten som Àr skumt.

SÄ hÀr gjorde jag:

Jag öppnade OMF-filen, valde att inte konvertera filerna till "Logics Sample Rate" (som det stod) och sen sparade jag som projekt.

NÀr jag kom hem mÀrkte jag att alla filer var i 44 kHz nÀr de egentligen ska vara i 48 kHz!

Jag frÄgade killen som hade skapat OMF-filen och han sa att de hade spelat in i 48 kHz.

Han verkar dock inte helt sÀker pÄ hur det funkar sÄ det Àr möjligt att han valde att konvertera till 44 kHz nÀr han sparade som OMF, men innan jag fÄr reda pÄ om det stÀmmer sÄ förutsÀtter jag att han har sparat i 48 kHz (det Àr film-mÀnniskor och de jobbar ju "alltid" i 48 kHz).

NÀr jag mÀrkte att det var fel Sample Rate testade jag att markera alla filer i Audio Window och sedan vÀlja Copy/Convert dÀr jag valde att de skulle konverteras till 48 kHz.

Detta löste inte problemet.

Visst borde det vara "för sent" att Àndra Sample Rate i detta skede?

Med det menar jag att det verkar som att den Àndrar Sample Rate utan att tempot/pitchen Àndras?

Jag fick en idé som kanske kan lösa problemet, men eftersom jag mÄste Äka lÄngt för att kunna komma Ät Logic Pro vill jag vara sÀker pÄ att det fungerar innan jag testar.

Idén gÄr ut pÄ att jag skulle Àndra Logics Sample Rate globalt, alltsÄ under "Audio" (tror jag det var) innan jag importerar OMF-filen.

Funkar det tror ni?

OMF Àr helt nytt för mig och jag kÀnner mig helt rörig i huvudet sÄ allt ni skriver kommer förmodligen vara till nytta.

Brainstorma med mig:)

Annons
Postat (redigerat)

aha jag lÀste lite vÀl fort.

Redigerat av chrisB

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.