carlpepper Postat 9 december 2005 Postat 9 december 2005 (redigerat) tja, vi Ă€r ett femmannaband som testade att lira till förinspelat klick idag (samma klick vi anvĂ€nde nĂ€r vi spelade in lĂ„tarna repar vi nu med inför livespelning) och det gick fruktansvĂ€rt bra. Genast slog det oss att vi kanske inte behöver nĂ„gon synthkille i bandet utan förmodligen kan ha grejerna förinspelade och spela till det. Vi har synthslingor, pads och diverse ambiensljud med bland de ljud vi ska anvĂ€nda. Om vi nu skulle kunna spela upp frĂ„n t ex en laptop, med tvĂ„ kanaler i cubase eller vad som helst, med klick pĂ„ ena kanalen och samplingsspĂ„ret pĂ„ den andra, hur ska vi dĂ„ bĂ€ra oss Ă„t för att fĂ„ klicket till trummisen och samplingarna ut i PA:t? Ăr det nĂ„gon som har en bra lösning pĂ„ det hĂ€r? för övrigt kanske det finns bĂ€ttre lösning Ă€n just laptop, vi hade tĂ€nkt Ă„ tjacka en halvdan för en 3.000 som klarar av att spela upp, sedan satsa pĂ„ ett ljudkort med ovanstĂ„ende egenskaper. Observera att vi vill ha samplingarna i stereo, sĂ„ nĂ„gon "L och R"-lösning fungerar icke... AlltsĂ„: Vi vill komma Ă„t att kunna med ett musklick sĂ€tta igĂ„ng en hel setlist med samplingar ut i PA:t och klick till trummisen. Kom gĂ€rna med nĂ„gra förslag! Redigerat 10 december 2005 av carlpepper
frelin Postat 9 december 2005 Postat 9 december 2005 Bara ljudkortet har tvÄ kanaler ut sÄ lÀr det vÀl funka. Om du ska ha en bÀrbar sÄ blir det vÀl ett usb eller firewire. Jag hade satsat pÄ en bÀrbar begagnad mac i ert lÀge. Dom brukar hÄlla lÀnge utan att brÄka. Studio hade för ett par nummer sen en guide med olika ljudkort som ni borde lÀsa!
carlpepper Postat 10 december 2005 TrÄdstartare Postat 10 december 2005 Koolt, du kÀnner ingen som har haft liknande problem och löst det? eller nÄgra tips pÄ exakt vad som behöver köpas? Vi hade kommit sÄ lÄngt ungefÀr, att vi behövde köpa en laptop och ett bra ljudkort, men jag letar efter nÄn som har löst det pÄ ett bra Ä billigt sÀtt... Ska försöka kolla upp det dÀr numret av studio iaf. Tack ÀndÄ!
mojjo (oregistrerad) Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Jag spelar trummor i ett femmannaband som anvÀnder sig av mÀngder med backtrack. Live kör vi en Powerbook (extern disk) + Digi002R + hörlursförstÀrkare + egen DI. Backtracken Àr mixad och balanserad i ProTools - bouncad - filerna lagda i en egen session, med ett separat klickspÄr synkat mot backtrack-spÄret. Backtracken kör vi ut genom kanal 1-2 (PA), och bussar den till 3-4 (min hörlursförstÀrkare), och klickspÄret gÄr endast till 3-4. Mycket smidigt, och iom att vi anvÀnder oss av PT har vi ocksÄ stora möjligheter till att utöka livesetet, med förlÀngda intron, extra trumloopar, med/utan backvox osv osv. Finns sÀkert ett billigare sÀtt, men inte smidigare tror jag? Kom gÀrna med tips, och kolla in bandet mitt! / mojjo http://www.engelpropaganda.com
flintan Postat 18 december 2005 Postat 18 december 2005 Precis, den vÀgen fÄr man gÄ. Har ocksÄ gjort liknande. Laptop - ljudkort - olika kanaler ut till pa och trummisens lurar. Det billigaste sÀttet Àr att brÀnna pÄ cd eller mp3 spelare och ha klick pÄ ex vÀnster och resten fÀrdigmixat pÄ höger kanal. Men det gÄr ju inte om ni vill ha allt stereo. Finns mÀngder av ljudkort och datorer som funkar till detta sÄ det spelar ingen större roll om det Àr nÄgon som gjort detta förut och vilka prylar dom anvÀnde. Köp en laptop (om den ska kosta max 3000:- Àr det bÀttre med en beg PC för dom har lÀgre andrahandsvÀrde) och ett FireWire ljudkort med fyra kanaler ut och sen en liten mixer eller hörlursförstÀrkare till trummisens lurar sÄ Àr saken biff.
ppg2 (oregistrerad) Postat 3 januari 2006 Postat 3 januari 2006 Jag skulle prova med ett usb till midi interface för den bÀrbara datorn och lÀgga klickspÄret som midi. Sedan Àr man ju fri att anvÀnda en trummaskin eller annan ljudmodul för klickspÄret. Eller varför inte nÄgon gammal billig sampler med separata utgÄngar dÀr en anvÀnds för trummisen och resten till ut i PA:t med sköna ljud. Med denna lösning borde det inbyggda ljudkortet funka fin för det stereoljud som ligger pÄ datorn. Lycka till!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.