Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har ett mycket irriterande problem med mitt nya Juli@-ljudkort.

Om jag försöker spela 24-bitarsfiler i SoundForge (ver 5.0) så låter det inget. Filen "spelas" och mätarna rör sig som de ska, men det kommer inget ljud.

Samma problem har även uppstått ett par gånger med vissa (dock inte med alla) aiff-filer.

Sparar jag (eller bitreducerar) filerna till 16 bitar, eller till mp3, så går det att spela, och jag kan utan problem applicera effekter på 24-bitarsfilen, så det kan inte va nåt fel på filerna!

(Jag tror att jag har samma problem i WinAmp, men är iofs inte säker eftersom jag aldrig lyckats spela 24-bitars wav-filer där.)

Jag kör win98se, och i Sonar (där jag gjort wav-filerna) funkar allt som det ska. Dock upplever jag en klart ökad crash-frekvens sedan jag installerade kortet.

Kortet ligger på IRQ#5 tillsammans med "IRQ controller för ACPI" (eller nåt åt det hållet), kan det innebära nåt problem? Tycker iofs att problemet med att spela upp filer snarare verkar ha med drivrutinerna att göra...?

Hjälp...? 😲

Redigerat av android
Annons
Postat

Misstänker att ditt ljudkort har problem med uppspelningen av 24bit. Har du

kollat igenom preferences ordentligt i Soundforge att den använder samma

ljuddrivis för inspelning resp uppspelning ?

Om möjligt, byt till ett annat operativ win2k eller XP så ligger du mer i pipen

när det gäller drivrutiner för ditt ljukort. Ljudkortstillverkarna lägger inte samma

möda med att rätta till uppgraderingar etc för gamla operativ längre.

Postat

Jo, jag vet att jag borde byta upp mig när det gäller OS, det är nästa grej jag har uppskrivet på min stora_och_jobbiga_saker-lista... Hoppas bara att min gamm-dator klarar av att spela musik med win2k.

Men iom att det funkade på mitt gamla SB Live, som ju inte ens klarar av 24-bitarsfiler, borde det ju verkligen gå nu. Eller kan det va så att Juli@s MME-drivrutiner bara kan köra 16 bitar? (För jag antar att SoundForge går på MME?)

När jag tänker efter får jag förresten ett felmeddelande från Sonar om att det inte finns nåt ljudkort som funkar med gällande inställningar när jag försöker tvinga det att köra med MME istället för WDM, så det är kanske inte helt ologiskt...?

Postat
Jo, jag vet att jag borde byta upp mig när det gäller OS, det är nästa grej jag har uppskrivet på min stora_och_jobbiga_saker-lista... Hoppas bara att min gamm-dator klarar av att spela musik med win2k.

Men iom att det funkade på mitt gamla SB Live, som ju inte ens klarar av 24-bitarsfiler, borde det ju verkligen gå nu. Eller kan det va så att Juli@s MME-drivrutiner bara kan köra 16 bitar? (För jag antar att SoundForge går på MME?)

När jag tänker efter får jag förresten ett felmeddelande från Sonar om att det inte finns nåt ljudkort som funkar med gällande inställningar när jag försöker tvinga det att köra med MME istället för WDM, så det är kanske inte helt ologiskt...?

Varför MME? Kör Asio eller WDM istället.

Eller funkar inte det på Julia-kortet?

Postat

Jo, det finns både ASIO2 och WDM, men jag försökte testa MME i Sonar eftersom det kraschade så mycket, och jag tänkte att WDM-drivrutinerna för win98 kanske inte var helt ok... Har en äldre version av Sonar, så den klarar dock inte ASIO, så i mitt fall verkar WDM vara det enda alternativet än så länge...

Håller just på att leta efter vilka drivrutiner som funkar för SoundForge, men det enda jag hittar är att nya SF8 klarar ASIO... I version 5 hittar jag inga som helt inställningar när det gäller drivrutiner.

Postat
Jo, det finns både ASIO2 och WDM, men jag försökte testa MME i Sonar eftersom det kraschade så mycket, och jag tänkte att WDM-drivrutinerna för win98 kanske inte var helt ok... Har en äldre version av Sonar, så den klarar dock inte ASIO, så i mitt fall verkar WDM vara det enda alternativet än så länge...

Håller just på att leta efter vilka drivrutiner som funkar för SoundForge, men det enda jag hittar är att nya SF8 klarar ASIO... I version 5 hittar jag inga som helt inställningar när det gäller drivrutiner.

WDM är lika bra som Asio! (tror t.o.m att det är samma...nån som vet???)

Postat

Nej, det är inte samma sak, men de ska väl va ungefär lika bra. Passar bara olika bra till olika program om jag inte fattat fel...

Postat
Nej, det är inte samma sak, men de ska väl va ungefär lika bra. Passar bara olika bra till olika program om jag inte fattat fel...

Jag har ett ljudkort hemma som använder WDM-drivisar. När jag väljer (valde...snyft) ljudkort i Logic så står det ASIO. Så det känns som om det är samma sak....men det verkar ju konstigt.

Postat

Jag har ett ljudkort hemma som använder WDM-drivisar. När jag väljer (valde...snyft) ljudkort i Logic så står det ASIO. Så det känns som om det är samma sak....men det verkar ju konstigt.

Nja, är det inte snarare så att ditt ljudkort klarar både WDM och ASIO, och Logic helt enkelt bara tycker om ASIO...?

Hmmm... Åter till huvudfrågan kanske....? 😮

Eller är det nån som har koll på det där med IRQ-delningen? Vet att man allra helst ska ha kortet på en egen IRQ, men vad innebär det där med "IRQ controller for ACPI" egentligen??

Postat

En liten uppdatering....

Gick in och kollade inställningarna en gång till i Sound Forge igår kväll, och testade bara "på skoj" att använda "Juli@ ch1234" istället för "Juli@ ch12" som playback device. Och då funkade det helt plötsligt att spela 24-bitarsfiler... Men INTE filer i 16-bitar!! Byter tillbaks till "Juli@ ch12" och då gör det tillbaks till det omvända igen... 😄

För att förtydliga det hela borde jag kanske berätta att Juli@-kortet har två analoga utgångar "ch12" och två digitala "ch34" och sedan tydligen ett alternativ att köra ut ljudet genom alla fyra "ch1234". Varför det senare skulle innebära att jag kan spela 24-bitar men inte 16 är över mitt förstånd....!! 😄

Nån som har nån idé?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.