Jump to content
Annons

göra om midi till audio. använda ljuden i keyboard


Rebel

Recommended Posts

Har spelat in midi till cubase från keyboard via usb till min bärbara dator.

Jag vill göra om midi till audio med ljuden i min keyboard.

När jag läst andra inlägg så har jag fattat att när man lett tillbaka signalerna till den externa keyboarden måste man leda tillbaka signalerna till ljudkortet igen för att där kunna göra om till audio.

Hur gör man detta?

Vilka kablar utgångar på keyboarden repektive datorn ska man använda?

Jag har en yamaha psr 1500

Bärbardator med ljudkortet Crystal WDM Audio.

Cubase SX

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du digitala ljudutgångar på utrustningen så kan det vara en god ide att använda sig av dessa. Sedan får man fråga sig, hur man vill ha instrumenten upplagda? Vill man spela in alla instrument till ett stereospår eller vill man ha separata spår till varje instrument?

Själv använder jag förutom Cubase och diverse mjukvarusyntar en ljudmodul av märket Roland XV-5080. Normalt sett så brukar jag göra alla ljud inställningar och effekt pålägg i ljudmodulen eftersom den erbjuder en stor pallet av högklassiga effekter. När jag sedan är klar med låten, sången är inspelad etc så brukar jag spela in ljuden från ljudmodulen till en stereo ljudfil i Cubase. Jag spelar in detta via dom digitala uttagen.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du ljud i yamahans högtalare när du spelar upp ditt midispår i cubase? Isåfall,

1. Kopplar du en audiosladd ut från keyboarden in på ditt ljudkort, klinka och kolla att ljudsignal kommer in i cubase..

2. Skapa ett ljudspår som du sätter på rec.

3. Tryck record i cubase så går midisignalen via din keyboard som ljud in på ljudspåret.. klart 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja. Kolla vad du har för in/utgångar. Förhoppningsvis ska du hitta en line-in, borde väl sitta nån liten symbol eller nåt sånt bredvid, typ en mic. Om du har ett "enkelt" inbyggt ljudkort kan det se ut i stil med dom här färgglada hålen,

unbranded-soundblaster-digital.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...