Jump to content
Annons

Varierande tempo på audio men inte på midi i logic

TTA

Recommended Posts

Hej

Jag sitter och ska komplettera livespelningar som varierar ganska mycket i tempo. Jag ska dubba upp pianon, stråkar och annat för att få en större ljudbild. Pianot var exempelvis inspelat helt i mono och var ganska litet i ljudbilden. Efterssom tempot varierade så mycket så valde vi att ha default tempo i logic-projektet och låta ljudfilerna göra sitt, så att säga.

Jag har lyckats få in audiofilerna i melodyne editor som gör om det till midi felfritt. När jag sen lägger in midit jag exporterat från Melodyne så insisterar logic på att spela upp det i det tempo projektet är satt i. Är det nån inställning i Melodyne när jag exporterar som säger att det inte ska kvantiseras, eller är det någon inställning i logic.

Midit spelar exakt som audiofilerna förutom tempovariationerna då. Pianot på midit kommer ur synk med audiopianot.

Finns det nån här som kan nåt om detta och kan hjälpa mig så vore jag hemskt tacksam.

Tack på förhand

Dela på andra sajter

Annons

Man fick ut ackord bas och annat på midi i alla fall. Ovanlig känsla att jobba hbelt utan tempogrid i alla fall. Det är ju NÄSTAN som dom gjorde förr innan sequencers fanns. Blir ett helt annat liv i låtarna. De flesta är ballader så det är bra. Borde lära mig mastertempo-grejen bara så man får in tempoändringarna i arret. Det mesta är redan inspelat, bara övrfört till min daw i default tempo.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Du vet att du kan låta det du spelat in bestämma takten? Även om den inte är jämn dvs..

Tar lite tid, men man kan använda något som hetter beat mapping. Finns videos på youtube om det, men grejejn är att logic känner av alla trancienter och så kan man sätta tempot från trancient till trancient. Då kan du lägga på midi som förhåller sig till det du spelat in.

Lycka till!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.