Jump to content
Annons

Val av processor!


Erik

Recommended Posts

Tja!

Läste i studio, om han som har en egen spallt (kommer inte ihåg vad han heter).

Jag läste iaf om hur hans bärbara studio drömmar, som gick åt helvete.

Han köpte en bärbar dator med en Athlon processor och det gick som sagt skäpp rätt åt helvete.

Jag har läst på många håll att Intel celeron också är en jävla skit processor.

Och jag som fattar noll om datorer, Vilken ska man välja? 😆

Så frågan lyder:

Vilken processor är skräddarsydd för digitalinspelning?

Och vilken processor ska man undvika?

Uppskattar svar

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Well, well.

Denna ständiga fråga ang CPU.

Nå, valet kan ju läggas efter behov. Reason är tex ett CPU snålt program jmf med Cubase + pluggar. Generellt kan ju sägas att rena budgetmodeller bör undvikas (läs celeron, duron mf.l.). En bi-effekt av en supersnabb CPU är att den blir varm, måste kylas och kylningen skapar störande fläktljud.

Det tråkiga i datordjungeln är ju att det inte är CPUn alena som bestämmer hur snabb burken kommer att bli i realiteten. Alla ingående komponeneter som moderkort, hårddiskar, minne m.m. påverkar hastigheten. Snabba hårddiskar är intressant vid inspelning. Mycket minne och snabb CPU är bra om en mängd pluggar skall köras. Lämpliga storheter i dagsläget blir ungefär 512-1024mb ram, CPU över 2ghz.

I en burk enbart för musikskapande går det med fördel att snåla en smula på grafikkortet.

Hoppas du blev en smula klargörande... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att Athlon för att tag sen inte kunde mäta sig med P4 fast att det idag spelar mindre roll villken processor man använder (P4 vs Athlon dvs). Athlon har blivit bättre än förut och de nya processorerna funkar aldeles utmärkt till musik. Jag hade en äldre Athlon på min förra dator som strula en del....men nu har jag en helt ny processor som hittills har funkat kanon...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...