Jump to content
Annons

Inspelning via MIDI från scratch


Watson

Recommended Posts

Hejsan på er!

Är en riktigt nybörjare på detta då.. Tänkte att jag skulle börja spela in lite piano och trummor, bara för skojs skull. Men jag har ingen aning om hur det går till, trodde inte att det skulle vara så krångligt. Har en MIDI-sladd kopplad just nu ifrån pianot till datorn. Ableton verkar se den, men sen förstår jag inte hur jag ska spela in. Eller saknar jag något viktigt som behövs för att kunna spela in?

Någon som skulle kunna förklara hur man gör allt, vore väldigt trevligt. Har försökt kolla runt lite, här och internet över lag. Men för mycket information så förstår ändå ingenting.

Tack så mycket på förhand! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej, är det ett digitalt trumset som du vill koppla in i datorn så borde du koppla det på samma sätt som du kopplat pianot.

Men du kanske har ett trumset som saknar de runda midi- utgångarna och har en fyrkantig usb-utgång? I så fall så får du koppla in en sån sladd istället 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopplade in pianot med sån USB-sladd, för det fungerade inte med MIDI sladden..

Och trumsetet har både MIDI och USB. Är ett 2box, om det gör någon skillnad. Får det inte att fungera med varken MIDI eller USB till den.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.. fick du möjligen med någon skiva med trummorna? På den kan det ligga drivrutiner som kan behövas att du installerar på datorn och sen så måste du självklart ha trummorna påslagna också (skäms lite över att säga att jag missat det själv 😉 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...