Jump to content
Annons

SampleTekk & Eric Stewart släpper "INIL Choirs"


Worra

Recommended Posts

1974 spelade 10CC in sitt tredje album, ”The Original Soundtrack”.

På den plattan fanns en sång som förutom att den är en av dom bästa ballader som gjorts, också var ett mästerverk i sättet som den producerades.

Låten är, så klart, ”I’m Not In Love”, skriven av Eric Stewart och Graham Gouldman

En viktig bit av soundet på den låten kommer från de fantastiska körinslagen

Kom ihåg att detta var innan den digitala eran och det diskuterades livligt hur dessa körer producerades

Eric Stewart förklarar: ”Det var Lol som kom på idén att göra tapeloopar som kunde pågå hela tiden. Så, vi spenderade tre veckor i studion och spelade in tre personer som sjöng ”Ahhhhh” på Strawberry studios 16-spårs Studer. Varje ton hade alltså 16 spår med tre personer på varje spår, och det gav mig 48 röster för varje ton på en kromatisk skala. 13 toner x 48 röster gav mig 624 röster att leka med i min mx”

16-spårs inspelningen mixades ner, varje ton för sig, till ¼ tums band som loopades. Dessa spelade sedan upp på en Studer maskin där mickstativ med trissor användes för att få rätt spänning på banden, och spelades in igen på varsitt spår på 16-spårs maskinen.

Eric fortsätter: ”Vi fyra i bandet satte oss vid mixerbordet och började spela genom att dra volymkontrollerna upp och ned, byggde ackord efter låten.

Jag hade också alla 13 spår på, under hela sången, -25 dB ner i stereomixen. Det var detta som gav ”I’m not in love” det där överjordiska soundet”

Dom här körerna är egna. Det finns helt enkelt inget som låter som dom gör. Kombinationen av röster och hur dom producerats har gett dom ett sound som är helt unikt

Nu kan SampleTekk, tillsammans med Eric Stewart från 10cc med stor stolthet presentera ett nytt samplingsbibliotek, ”The INIL Choir” och därmed ta några av dom mest berömda analoga samplinger in i den digitala tidsåldern.

Beräknad release 9 Mars

www.sampletekk.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jepp, fan vad dom hittade på på den tiden. Nu är jag så jävla gammal att jag kommer ihåg när den här låten släpptes. Man var ju rätt knäckt på hur sjutton dom gjort!

Kul när inte bara ljuden fanns bakom en knapp utan att man måste vara lite uppfinnar-jocke också! Hå hå ja ja, det var bättre förr....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, fan vad dom hittade på på den tiden. Nu är jag så jävla gammal att jag kommer ihåg när den här låten släpptes. Man var ju rätt knäckt på hur sjutton dom gjort!

Kul när inte bara ljuden fanns bakom en knapp utan att man måste vara lite uppfinnar-jocke också! Hå hå ja ja, det var bättre förr....

Själva idén är fantastisk, men att sedan kunna genomföra den med den tidens teknik är närmast sanslöst. En form av sampling långt innan det fanns samplers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grabbarna i 10cc var jävligt innovativa. Jag satt och lyssnade på några gamla plattor häromdagen, och det är ju MYCKET mer är "Wall Street Shuffle" och "Rubber Bullets".....

De är ganska bortglömda nu tyx det, men de hade många hits och fick dessutom bra kritik för plattorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom att vara otroligt innovativa i studion, så gjorde dom en drös bra musik. Goodley & Creme lämnade 10cc för at göra musik själva, har producerat en drös musikvideos för andra artister. Eric Stewart gjorde 4 plattor med Paul McCartney, så dom tuffade väl på kan man säga....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...