Jump to content
Annons

(DIGI002 Rack) "Statiskt" oväsen ur monitorerna


Billie Won

Recommended Posts

Tja!

Det här blir mitt första inlägg på forumet! Har sökt svar om detta problem överallt på internet men hittar bara en massa konstigt. Tänkte kolla om det är nån i sverige (troligen) som har haft samma problem och lyckats lösa det.

Jag har uppgraderat dator från en vanlig macbook (vit, 2009, leopard) till en ny iMac 21 tum, lion. Min basic-setup i övrigt innefattar Digidesigns 002 Rack som går med firewirekabel till min nya iMac som kör Logic Pro. Körde även detta med min macbook innan, utan problem.

På nya iMac så är det är firewire 800 som gäller, och då blev jag tvungen att köra min 400-kabel genom adapter och sen in till iMac. När jag gör det och sätter på monitorerna så får jag ett förskräckligt oväsen i högtalarna. Det skrapar, prasslar, klickar och buzzar. Man skulle bli galen om man hade det i bakgrunden medan man satt och jobbade.

Jag vet inte om problemet uppstår i o m den nya iMace:n eller om det är p g a kopplingen via 400 --> 800 adaptern. När man läser om detta på nätet så visar sig problemet gå tillbaka ganska långt i tiden. Hittar dock inga klockrena lösningar på problemet, och undrar därför om det kanske finns ngn här som har stött på och löst samma problem? Eller kanske vet vad det beror på?

Felet ligger i antingen adaptern eller iMacen. Det är alltså inget fel på högtalarna eller ljudkortet, det vet jag eftersom jag körde precis samma grejer innan, fast med annan mac och utan adapter till kabeln.

Vore så jävla skönt att få detta löst!

Tack!

William

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej såg att du har löst detta. En sak har jag lärt mig att se till att ha samma potentialjordning alltså se till att ha all utrustning på samma jordning . Exempel om du har ett 230 V uttag och koppla in utrustning och sedan ta ett till 230V uttag som ligger på en annan elcentral. Då kan det uppstå skillnad och du får brummljud. Har själv varit med om detta och lärt mig detta misstag. Eller köra helt ojordat med en viss risk. Ej att rekomendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...