Jump to content
Annons

Kontrakt hur i hela friden!?


joakim.ivarsson

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett band jag ska spela in.

Jag har skivbolag men aldrig egentligen gjort något kontrakt innan. Jag vet inte vad rimliga procent på något är.

I och med att jag är själv kommer jag ansvara för allt utom att spela musiken.

Jag kommer att:

Bygga hemsida

spela in

var producent

mixa

mastra

sköta distrubitionsdelarna

en del promo.

De tre första låtarna spelar jag in gratis med dem, men vad är sedan rimligt att ta betalt för tjänsterna? Jag är duktig på webdelen, skulle säga att jag är bra på att mixa också, har fått mycket beröm av erkända mastrare som tyckt att de inte behövt göra speciellt mycket ljudmässigt på mixen.

Bandet har heller inga oändliga resurser men båda parter vill ha det så sjysst som möjligt.

Då de inte kan punga ut med mycket nu skulle man därför vilja att ersättningen blir större när det går bra för dem.

Tas det från skivförsäljning, spelningar? allt? vilka delar är det riktigt att jag får ersättning ifrån, hur mycket, summor eller procent?

Jag hade vart väldigt tacksam för svar från någon med verklig erfarenhet, och snälla inga snurriga sidospår från "tyckare".

Jag är seriös men saknar erfarenhet, söker kunskap med folk som har riktig erfarenhet.

Gärna också tala om fällor osv.

Kontraktet kommer sedan granskas av en advokat och sånt, så att de blir lagligt bindande.

Tack på förhand!

/Joakim Ivarsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså, med bakgrund av vad du skriver så måste du nog anstränga dig att läsa på lite mer om branschen. Jag skulle lätt kunna sitta här och författa ett skräddarsytt avtal åt dig med en sisådär tjugo "typiska" klausuler. Men då hade jag behövt ett A4 för varje klausul där jag förtydligar innebörden åt dig... Dessutom omfattar dina åtaganden långt mycket mer än vad som är brukligt/rimligt för ett skivbolag, och då måste man beakta dessa delar utöver "de tjugo" klausulerna.

Det bästa du kan göra är att försöka få tag på en avtalsmall som är framtagen av någon namnkunnig intresseorganisation, och sedan studera mallen tillsammans med någon som du litar på och som är rimligen insatt i det branschjuridiska.

Tips 1: Hör av dig till IFPI och försök smöra till dig ett "mall-avtal". Förmodligen lyckas du inte, för de är skithemliga av sig med sådant och brukar (om du får tag på "fel" person) säga att någon sådan mall inte finns.

Tips 2: Funkar inte Tips 1, försök med SOM (Svenska Oberoende Musikproducenter). Tyvärr kan de också vara lite knepiga om du inte är "stor" nog.

Tips 3: I tredje hand får du vända dig till SMF, fast då ber du å andra sidan motparten om tips och råd om hur du ska sköta dina affärarer, ungefär... Behöver inte vara något dåligt; men bara så att du är på det klara med det.

Eller:

Kom överens med dina uppdragsgivare att ni splittar 50/50 på samtliga kostnader och utgifter, och att inga ekonomiska beslut får tas/realiseras utan båda parters medgivande.

Good luck!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...