Jump to content
Annons

Trumljudet borta


Svartehulten

Recommended Posts

Hej !

Använder Cubase AI5 tillsammans med ljudkort som jag köpte som ett paket från Steinberg. Det har alltid fungerat klockrent för min nivå. Jag laddar en midifil som jag sedan lägger på gitarr och sång på, kanonroligt. (Min fru blir alltid lika glad på morsdag när det är nya fantastiska skapelser på en CD-skiva)

Nu har jag köpt en ny dator och då försvinner trummorna från midifilen, kanalen finns kvar och noterna, men det är helt tyst. Jag har testat att ändra till andra instrument på trumfilen och då kan jag få exempelvis en violin att hålla takten, tycker att det blir sådär :-).

Jag får även gå in och manuellt ansluta portarna under VST-connections varje gång jag startar programmet, men det är ett mindre problem tycker jag.

Kan någon hjälpa mig med något bra tips?

Mvh Ralf

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ÅkeMackan (oregistrerad)

Hej!

Har du kollat så du har rätt utgång på midikanalen?

Kolla också om det står "no drum map" som valt i inspectorn under in- och utgångsväljaren på midikanalen. Välj i så fall GM Map där.

Använder inte AI5, men det borde ju va samma som de större varianterna i dessa val.

Redigerat av ÅkeMackan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Ställ in alla grundläggande data, VST-connections, antal spår som du alltid använder, lägga på vissa pluggar på vissa spår, ändra färger, vilka manöverpaneler som skall vara framme, etc, etc, etc.. sen sparar du detta som ett "Template".. alltså "Save as Template".

Väljer du sedan denna template när du startar Cubase är allting good 2 go direkt.

Du säger att trummorna försvinner från midi-filen? midi-file innehåller bara noter, inga ljud, så antingen Routar du denna midi-fil till kanal 10 och använder ditt inbyggda ljudkort och GM-synten på ljudkortet för att spela trummor, eller så har jag ingen aning var dina trumljud kommer ifrån.

..Men det är en enkel sak att ordna bara du fyller i tomrummen här med information.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...