Jump to content
Annons

PA-Teknik


Tiim

Recommended Posts

Hejsan Studio Forum!

Jag vet inte om detta hamnar på rätt ställe i forumet. Men hittade ingen annan bra plats för det.

Så det jag vill fråga är om jag kan få några tips och tricks, för idag är det första gången jag ska stå och fixa ljudet live.

Det är åt ett Hård Rocks band som spelar på en ganska liten scen utomhus, i underhållningssyfte till en restaurang.

Vad ska jag tänka på? Vad har ni för tips och tricks? 🙂

mvh

Tim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det utomhus går det att få skitbra trumljud med bara två mickar, en på kaggen och en oh. Och enormt lättmixat trumljud. En SM57 funkar skitbra som OH, är inte så rundgångskänslig. Sätt den så den får samma avstånd till alla pukor osv. Med massor av mickar är det stor risk att det blir sämre, med en oh blir det skitbra, inga fasfel mm.

En annan sak, få gitarristerna att vända sina stärkare in mot scenen, bort från publiken, alltså om du mickar ut dem (så gör jag alltid även på pytteställen) det gör också att det blir skitlätt att mixa gitarrljudet, det kommer ut jämt o fint över hela publiken. Ställer man stärkaren framåt låter det som fan rakt framåt, som ljusbilden från ett extraljus på en bil (Marchall?) men sitter man som lyssnare på andra kanten hörs inte gitarren alls.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Första gången brukar man minnas. Kanske inte bara positivt. Några tips:

Se till att vara på plats extremt långt i förväg. Det tar tid att sätta upp sakerna, och extra lång tid första gången.

Skriv ner på ett A4-block varje kanal in till mixern. Har du en snake så skriv en kolumn för vilken mick (till exempel sångaren), typ av mick (SM58), kanal i snaken och kanal i mixern (bör vara samma kanal för att undvika misstag, men ibland är det trasigt i snaken).

Kolla så mycket som möjligt i förväg. Har du möjlighet, fixa en kabeltestare och testa alla kablar.

Om du kan, gå in på nätet och skriv ut instruktionsböcker på mixer, förstärkare och sånt. Ta med. Se minst till att läsa på hur mixern fungerar med sändning till medhörning och sändning till effekter.

Ordna helst en pålitlig kompis som du kan jobba ihop med. En person som kopplar allt på scen, en person som sköter allt vid mixern brukar vara den bästa lösningen.

Och, jätteviktigt har jag upptäckt:

Ta med vatten, cola, mackor med mera till dig själv. När blodsockret går i botten kan man inte göra nåt bra jobb.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ett litet PA så brukar det vara att basarna är de som kanske inte orkar så mycket. Spela inte högre än att basarna orkar ge ett jämt mjukt ljud med go botten. Låter topparna för mycket så sänk volymen på dem. Publiken upplever alltid ett basfattigt ljud som "för högt". Kan man då gasa på lite MER runt 80 - 100 hz så upplever publiken det som att "ja, nu blev det lagom". Faktiskt så är det så. Lagom gott basljud ger ett välbefinnande, är det mest mellanregister ger det panik o skräckkänslor.

Jag brukar alltid kolla på publiken när jag spelar. Lutar de sig fram över hela borden och skriker varann i öronen är det åt he för högt, lutar de sig fram över halva är det lagom. Mot slutet av kvällen när alla är dyngfulla kan man döna på mer. Överhuvudtaget ska man nog sakta men säkert höja volymen över hela kvällens rymd, för att få fart på folk. Är det samma volym efter en tiimme kan "öset" dö ut. Bra om bandet börjar med lite halvlugna låtar och spar draget till senare. Att få igång svenskar på en restaurang direkt på första låten är ganska svårt, man får ge dem lite tid. Är det högt på första låten är det alltid nån som blir skitförbannad och rusar till krögarn å gapar å skriker, sen blir krögarn förbannad på er. Men när det gått ett par timmar är det inga problem alls att knö upp masterreglana lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era snabba svar!

Det är tyvärr inte min egen utrustning och har ingen aning om vad jag har att tillgå för utrustning eller liknande.

Men ni gav helt klar några tips som jag kan ha användning av. Jag vet inte riktigt hur mycket det är jag ska fixa och hur mycket bandet hjälper mig att rigga.

Med tanke på att jag fick "jobbet" igår sådär spontant för att dom inte hade en tekniker alls så hoppas jag att det inte är för illa 😛

Men fortsätt komma med tips, kommer läsa av så mycket jag bara kan innan vi börjar 🙂

mvh

Tim

Link to comment
Dela på andra sajter

Prio nr ett är ju att sångaren hörs redan lagom på första låten. Är sången för stark är det nästan värre än om den är för svag, särskilt om sångaren sjunger med vass typisk heavy mental röst. Gå fram och kolla så han hör sig själv i monitorn också, det är nåt de ljudtekniker jag träffat absolut aldrig gjort. Gör du det läskar bandet sig på att du är måna om att allt ska bli så bra som det går, och då spelar de bättre.

Sätter gitarristen upp sin stärk på en stol från sidan. rakt emot där han står (viktigt) hör både han och de andra gitarren utan att behöva ha den i monitor. Ju färre ljud i monitorn ju enklare. Sång, lite kagge o keyboard brukar räcka. Och då blir scenljudet liknande det man är van från replokalen. Att höra distad gitarr enbart genom monitorer är hemskt... Med alla instrument genom monitorerna, och ingen extra ljudkille på scen är det bäddat för att det låter helvete i monitorerna, utan att du har en aning om det ute vid mixern. Men bandet blir sura på dig ändå. Föreslå försiktigt att det blir enklare o renare ljud med nästan bara sången i monitorna, Har nån i bandet nån lite halvknäpp idé om nåt så är det bäst att ge med sig. Huvudsaken de är på bra humör för att få en lyckad kväll.

Sen kan du göra upp ett enkelt teckenspråk med musikerna, tex att sångaren först pekar på micken, sen uppåt eller nedåt, det betyder att han vill ha mer eller mindre monitor. Att behöva stå och prata i micken med ljudkillen när publiken redan sitter där är drygt, då kanske man hellre låter det vara, följden blir att sångaren sjunger onödigt illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...