Jump to content
Annons

Vad hände med de sparade VST instrumenten?


Andree

Recommended Posts

Hej,

Jag har precis köpt en ny dator, en iMac och därmed tänker jag gå över från Windows till Mac. Nu är det så att jag arbetat med ett antal projekt i Cubase 6 Elements under Windows-systemet och nu verkar det som att mina instrumentinställningar inte finns kvar när jag öppnar dessa i Mac. Hur kommer detta sig? Alla spår är kvar men mina VSTi-instrument är helt borta, däribland Miroslav Philharmonik samt Komplete 7 Elements. Jag får också upp en dialogrutan när jag öppnar Cubase där det bland annat står "The plug-in for Philharmonik could not be found for instrument track piano". I VSTi-setupen till vänster om midispåren står det samtidigt !!!Philharmonik!!!. Programmen är installerade och de fungerar när jag provar att köra dem i nya projekt i Cubase .Jag ska väl inte behöva göra om allt arbete som jag redan lagt ner på instrumentinställningarna?

Hälsningar

Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag minns rätt så sparas de egna vst-inställningarna under C:/.../Documents and settings/user/... nånstans. Kolla i din PC.

Det låter som att det även saknas korrekt pekare mot vst-pluggarna i de gamla Cubaseprojekten. Får du inget valalternativ typ "Missing plugins -> Locate" när du startar projekten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker att Cubase projektfilen mich-machar när det bla gäller sökvägar etc

till pluggarna som skiljer sig mellan pc och Mac. Öppna projektfilen i Macs notepad

så ser du nog vad som inte stämmer med hur pluggarna är installerade på Mac:en och

tidigare på pc:n. Även sökvägar till instrument och content, audio projektfiler mm mm...

Om det inte har med teckenuppsättningen att göra. Troligvis så borde Cubase använda

Unicode, men man vet ju aldrig.

Redigerat av spaceman
Link to comment
Dela på andra sajter

Nää jag får inte upp något om missing plugins men Cubase har inte problem att hitta pluggarna, det kan bara inte koppla samman dem med de sparade projektens instrumentspår.

Om det står "!!!Philharmonik!!!" så innebär det att Cubase inte hittar pluggen.

Så är det i alla fall i PC. Och då brukar jag få felmeddelande med möjlighet att lokalisera pluggen eller spara loggfil när jag öppnar projektet.

Men det är ju på pc. Mac är ju lite krångligare ... (oh no, don't go there!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu provade jag med att uppdatera till senaste versionen av Komplete 7 Elements och då fungerar den. Problemet kvarstår dock för Philharmonik och om orsaken är densamma så bör det alltså bero på någon bugg. Synd att IK Multimedia inte släppt någon uppdatering som korrigerar detta. Generellt verkar mjukvarubolagen vara dåliga på att släppa uppdateringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...