alcedo Postat 13 februari 2005 Postat 13 februari 2005 Jag har Cubase SX2 och har problem med ett orgelbundet litet knäppande/sprakande i Cubase, både när jag spelar in och spelar upp audio (exempel kolla här:http://www.freewebs.com/malcedo/), och VST instrument. Datorn har funkat utan detta problem tidigare. Sen krashade hårddisken och jag fick installera om Windows XP. Denna gång så rent som möjligt. Har uppgraderat ljudkortets (Echo Indigo IO, mkt bra kort) drivrutiner. Ljudkortet är OK, har tom testat ett likadant med samma resultat. Har fipplat med Cubase latency och buffert mm i device setup men inget hjälper. Processorn är inte belastad nästan alls vid audioinspelning men det knäpper ändå. Det är bara vid inspelning/uppspelning och inte vid "livespelning" via Cubase. Är detta ett Cubaseproblem eller är det ett datorproblem? Nån som vet nåt? Kan det vara en konflikt i IRQ? Eller nåt intern kommunikationsproblem i datorn? Jag är helt lost. Ska man behöva bli datorexpert bara för att man vill göra musik med datorn (Compaq nx 9010, 1 Gb ram, 3 GHz)? Går att testa datorn på nåt sätt (processorns hastighet, intern kommunikation, hårddisk osv)?
Pingpong Postat 13 februari 2005 Postat 13 februari 2005 Har du kollat att du inte har för "höga" inställningar på sample rate och buffersize? Om du har det prova att ställa ner värdena. När du spelar in Audio i alla former krävs det inte en låg buffersize. Du kan ha 256 samples utan problem. Oftast beror sådan problem du beskriver på att man har en för högt ställd sample rate. Exprimentera om du inte redan gjort det 😉
alcedo Postat 14 februari 2005 Trådstartare Postat 14 februari 2005 Menar du en lägre samplerate än 44 KHz? Men då tappar man ju i kvalitet? Buffertstorlek har jag testat att ändra på. Det påverkar inte. Ingenting jag gör påverkar.
alcedo Postat 14 februari 2005 Trådstartare Postat 14 februari 2005 Jag kräks på detta nu. Tankade ner Krystal sequencern. Den funkade helt OK att spela in gitarr med utan klick. Men lite skumt var det. Datorn var ltie seg men det lät bra. Det måste vara nåt med datorn. Eller? Nån som vill köpa den?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.