Jump to content
Annons

Hur använda Kontakt i Logic?


freudanjess

Recommended Posts

Jag har några olika instrument som använder sig av Kontaktplayer. Denna laddas då in i en instrument-track och sedan laddar man in instrumentet därifrån.

Tanken är att man sedan ska kunna sända olika ljud i olika kanaler. Mitt problem är dock att om jag skapar en ny track i Logic och laddar in Kontakt-player så skapas en ny Kontakt-player och det är inte samma som den gamla. Jag skulle vilja styra alltihop från en och samma kontaktplayer men från olika spår.

Hur gör man detta? Jag hoppas ni förstår hur jag menar.

Det borde ju vara ofta man gör likadant även med andra mjukvaruinstrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är som med de flesta multi-instrumenten så är det väldigt lätt (notera med den här metoden kan man dock inte påverka automation, pan, effekter på enskilda instrument, men funkar bra att starta med).

Ladda först in kontakt via multi på kanal 1. När du sen väljer nytt track t.ex kanal 2, då ska du helt enkelt välja att den är instrument 1 men midichannel 2. Detta gör du i arrangefönstret till vänster i parameter-boxen under channel menu'n. Då dyker kontakt upp på den kanalen också. Kanal 3 väljer du inst 1 midichannel 3...osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen. Fast jag lyckas ändå inte. Vad är det jag ska göra efter att jag skapat min första track?

Accolade du skrev "När du sen väljer nytt track t.ex kanal 2, då ska du helt enkelt välja att den är instrument 1"

Hur gör jag detta? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Skapa 2 audioinstrument. På den första laddar du in kontakt via multi. På den andra, på vänster sida i arrange fönstret, där du kan ställa in transpose, velocity, icon osv; där kan du se att det står 'channel: instrument'. Om du är på kanal 2 (audioinstrument) så kommer det stå instrument 2 till vänster. Ändra den så att det står instrument 1 istället...MEN ändra till midichannel 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja nu funkar det!

Jag var tydligen tvungen att kryssa i rutan Multi-trimbal när jag skapade tracksen.

Men som du skrev tidigare så kan jag inte panorera och liknande.

Det kan jag ju visserligen göra i Kontakt. Men det skulle kännas bättre att det sker via logics egna interface + att det finns annat jag kan behöva göra som inte går att göra direkt i Kontakt.

Hur gör man det?

Redigerat av freudanjess
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...