Jump to content
Annons

Klick/Brus från monitor


GutterUtter

Recommended Posts

Hej!

Har precis installerat Mbox 3 samt 2st HS80M.

Problemet nu är att ena högtalaren "blippar" till t.om. när jag öppnar en ny flik i firefox.

Samma högtalare brusar konstant när pro tools är igång.

Jag har testat att byta sladd och utgång mellan dom båda högtalarna och mbox, men det är samma högtalare som för oväsen.

Hur kan jag lösa detta mån tro?

Tackar!

Redigerat av GutterUtter
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Decoman (oregistrerad)

Jeg vil fortelle om hva jeg har lært. Hos meg har jeg nå ingen ulyder annet enn et veldig svakt sus når jeg ikke spiller musikk, samt en ulyd når høyttalerne slås av bak:

Det er minst fem ulyder som man kan komme ut for av hva jeg kjenner til, den fjerde har jeg ikke selv opplevd og denne er ikke noen bekymring for meg:

1) Veldig svak suselyd, som antagelig er vanlig å høre når de er slått på og ikke gir lyd fra seg. Ukjent for meg om balanserte XLR/TRS kabler vil hjelpe på akkurat dette.

2) Ulyd, piping, som kom når jeg spilte av video på dataskjermen, og som skyltes at strømkontakten for dataskjermen var koblet på samme skjøteledning som studio monitorene var koblet på.

3) Ulyd med Winamp, intermod distortion (gjetter på at dette ordet er riktig) en form for harmonic distortion tror jeg, som skyldes at plugins i Winamp kom i konflikt med hverandre. Avspilling av basslyd førte til at en ekstra plystrelyd kom ut av pc'en.

4) Ulyd, pga lange ubalanserte rca/phono kabler. Jeg har ikke opplevd dette og det er visst slik at ulyd kan komme som følge av å benytte spesielt lange ubalanserte kabler.

5) Ulyd, et enkelt bzapp. Må ærlig innrømme at jeg har kun hørt denne bzapp lyden to ganger hittil, og jeg hører denne lyden en del ganger i det jeg trykker på på/av knappen for hver enkelt høyttaler. Har ikke hørt noen slik ulyd under avspilling av musikk, bare når de har vært idle. Lurer på om høyttalerne kanskje har en slags idle funksjon, som slår de av midlertidig.

Andre ting:

- I manualen står det at "LEVEL" knotten bak på høyttalerne bør stå midtveis sånn ca ved klokka 12, så jeg lar den stå på dette. Er usikker, men tror at hvis man skrur "LEVEL" knotten helt rundt så vil høyttalerne kunne suse mer når man ikke spiller lyd.

- Om sweetspot for såkalte "near field monitors", høyttalerne bør siktes inn mot hvert enkelt øre og ikke bare mot hodet.

- Å ikke koble til utstyr som mangler jording, på samme skjøteledning hvor man ellers har høyttalerne koblet til.

- Så jeg har strømkontaktene for studio monitorene koblet på en separat skjøteledning, og har strømkontaktene for pc'en koblet på sin egen skjøteledning.

- At det kan være annet utstyr i nærheten som kan forstyrre.

Ellers vil jeg legge til, at jeg vil si meg fornøyd med HS80m høyttalerne. Jeg har mine på stativ og de står like bak et bord plasset midt i rommet (altså bordet er i midten, sitteposisjon er bak midtpunktet.

Jeg er ingen musiker så jeg benytter disse som et par pc-høyttalere.

Redigerat av Decoman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft liknande problem själv. Den tar upp den elektromagnetiska strålningen. Kolla att allt är inkopplat i jordade uttag, och byt till väl isolerade kablar. Kolla först så att ingen monitorkabel ligger rakt mot datorn innan du köper nya kablar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade precis att plugga in den problematiska monitorn i hörlursuttaget, och monitorn ger fortfarande klick/brusljud när man använder datorn.

Notera att detta inte sker när jag använder faktiska hörlurar.

Vart finner jag dessa deluxevarianter av kablar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde du mitt föreslagna test? Resultat?

/Mikey

God förmiddag!

Jo det är exakt vad jag har gjort, Den andra monitorn är helt felfri oavsett vilken sladd/utgång till ljudkortet jag använder.

Så det bör garanterat vara något fel med den problematiska monitorn, kanske är det ett måndagsex som inte är fullt jordad?

Jag bör nu alltså kontakta Thomann.de? Hoppas att Yamaha är trevliga att göra med så man slipper skicka paketet ner till tyskland.

Eller vad tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Skulle bara kolla: Har du dessutom bytt plats på monitorerna rent fysiskt, alltså ine bara bytt kablarna?

Ifall det är någon störning som har med placeringen att göra menar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Dessa monitorer är fullt magnetiskt avskärmade, så det ska inte spela någon roll.

/Mikey

Jag hade testat det ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Decoman (oregistrerad)

Jeg ville prøvd å koble strømkontaktene for høyttalerne til en egen skjøteledning, hvor annet utstyr ikke er koblet til på samme skjøteledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...