Jump to content
Annons

Musikdator, hur mkt klarar den?


Oskar_E

Recommended Posts

Jag behöver lite hjälp vid köp av en musikdator.

Jag ska bygga en enklare hemmastudio. Inspelning kommer att ske enbart med en/möjligtvis två kanaler samtidigt. Jag vill där emot kunna hantera (mixa) stora projekt som jag spelat in på annan plats med över 30 kanaler med pluggar och effekter. Jag har tittat lite på FrostNetwork's AMC-le ( http://www.frostnetwork.net/products.php?prodid=1 ) och undrar nu om denna dator kommer klara detta...

Vore tacksam för alla råd jag kan få!

Mvh

Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vore jag du skulle jag inte satsa på celleron. Köp en p4 istället, eller ännu bättre en AMD64 processor. Sen skulle jag rekomendera dig att fläska på med minst 1gb i minne... Vad gäller effekter är det extra viktigt med minne...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det förresten för mjukvara du planerar att använda?

Jobbar själv med SX och om du planerar att kunna mixa tidigare projekt där du jobbar med över 30 kanaler och dessutom plugins så kan du nog glömma det med den datorn(åtminstone om du planerar att spela upp de olika kanalerna samma vecka). 😉

Vad är det egentligen för projekt du skall arbeta med? Om du tänker använda mjukvarusyntar så har sådana en benägenhet att suga processorkraft. Detsamma gäller för reverb, multibandskompressorer och vissa delay(ex. psp84).

Om du tänker arbeta med samplers så använder många sådana ramminnet och då avverkar man snabbt 512mb. (vissa kör direkt från hårddisken)

Håller med föregående om att du nog bör skippa celeron. Om du däremot skall köra in några få audiospår och sedan jobba med ett begränsa antal effekter (väldigt avgörande) så ligger världen öppen med en dator i prisklassen under 10000:-

Ljudkort?

(du kan spara sköna slantar på att bygga själv)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar delvis i logic och delvis i cubase, reason ibland också. Hade tänkt införskaffa ett Delta 44. Något annat tips på integrerat ljudkort i under 2000kr-klassen?

Men en dell-dator med Intel P4 2.8, 1024 RAM, 160GB hårdisk då? Skulle den klara biffen? Den är betydligt billigare än motsvarigheten hos Frost (amc-1).

Jag är inte intresserad av att bygga själv. Ser mig själv som en aning för under kvalificerad för det.

Vidare; är det någon märkbar skillnad på XP Home och XP Pro?

//oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar delvis i logic och delvis i cubase, reason ibland också. Hade tänkt införskaffa ett Delta 44. Något annat tips på integrerat ljudkort i under 2000kr-klassen?

M-Audio Audiophile 2496

Vidare; är det någon märkbar skillnad på XP Home och XP Pro?

Skiljer sig bara i nätverk vad jag vet... ingen skillnad prestandamässigt iaf..

- Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn då?

intel 865G P4 2,8

1024 RAM

2x 80 GB HD

den processorn tycker jag nog du ska ha ja...

1024 ram är nog klokt... fast se till att de e snabbt... om du inte har råd me ett snabbt 1024.. ta ett 512 hellre då!

angående diskarna... köp snabba diskar... helst 10 000 rpm:are

Vidare; är det någon som vet var man kan få en utförlig instruktion i hur man konfigurerar xp för musikbruk?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=565

https://www.studio.se/index.php?showtopic=566

mvh Calle

EDIT: BBcode

Redigerat av Carl_B
Link to comment
Dela på andra sajter

Så 7200 rpm - diskar är inte nog? Den jag kolla på var 2x 80 GB (IDE 7200RPM)

Och jag trodde att 1024 i ram var nödvändigt för att jag skulle kunna arbeta med många pluggar och många audio-spår...

7200 är fullt tillräckligt, men som vanligt det skadar det ju aldrig med ännu snabbare grejor. Detsamma gäller 1024 MB RAM. Se bara till att minnet är det snabbaste som moderkortet klarar av. Dell kan ibland sätta in klenare komponenter än vad burken klarar av för att hålla nere priset.

En annan sak: Intel 865G tror jag innebär att du får ett moderkort med integrerat grafikkort. Det är ingen önskesituation och jag skulle nog titta på något annat, alternativt se om du kan konfigurera om datorn innan beställning.

Angående XP Pro/Home: Om den processor du köper stödjer Hyper Threading så tror jag att du måste ha Pro för att kunna dra nytta av det. Det gäller alltså själva operativsystemet. Jag vet att SX2 stödjer HT, men om dina andra program (Logic Reason) gör det vet jag däremot inte.

EDIT: XP Home har tydligen stöd för HT. My bad.

Redigerat av bonzo
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak: Intel 865G tror jag innebär att du får ett moderkort med integrerat grafikkort. Det är ingen önskesituation och jag skulle nog titta på något annat, alternativt se om du kan konfigurera om datorn innan beställning.

Hur vet jag det?

Är "Intel® Pentium® 4 Processor med HT teknologi 2.8 GHz 800MHz FSB" bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet jag det?

Är "Intel® Pentium® 4 Processor med HT teknologi 2.8 GHz 800MHz FSB" bättre?

Har nu kollat in Intels hemsida och 865G har mycket riktigt integrerad grafikkrets. Nu vet jag ju inte om Dell trots det använder ett vanligt grafikkort på den dator du tittar på. Om inte annat kanske det finns som tillval.

800 FSB är såvitt jag vet Intels snabbaste FSB-variant just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar delvis i logic och delvis i cubase, reason ibland också. Hade tänkt införskaffa ett Delta 44. Något annat tips på integrerat ljudkort i under 2000kr-klassen?

Men en dell-dator med Intel P4 2.8, 1024 RAM, 160GB hårdisk då? Skulle den klara biffen? Den är betydligt billigare än motsvarigheten hos Frost (amc-1).

Jag är inte intresserad av att bygga själv. Ser mig själv som en aning för under kvalificerad för det.

Om du nu har tänkt att jobba delvis i Logic så finns det ingen anledning att köra PC.

Köp en beg. Mac G4 istället så slipper du dessutom problemet med konfigurationen av processor mm. mm. En G4/733MHz kan du få för under 10'000kr. Motsvarar ungefär 2GHz PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu kollat in Intels hemsida och 865G har mycket riktigt integrerad grafikkrets. Nu vet jag ju inte om Dell trots det använder ett vanligt grafikkort på den dator du tittar på. Om inte annat kanske det finns som tillval.

Ok, vet du några kort som inte har denna integrerade grafikkrets? Dvs, vad ska jag titta efter för detaljer?

Hur stor roll spelar det egentligen? Asså om jag får tag i en dator utan den här grafikkretsen men som är 2000kr dyrare, är det fortfarande värt det?

Hmm, svåra grejer det här...

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen med integrerade saker (grafik-, ljud- och nätverk i synnerhet) är att de 1) har en förmåga att ge upphov till trassel i ljudproduktion, och 2) att de ju tar en del processorkraft i anspråk. Nu är det möjligt att detta tillhör det förflutna och att dagens kretsar är bättre, men än ser man folk som postar om klick och knaster-problem vilket sedan kan härledas till integrerade kretsar.

Själv har jag en ljudkrets på mitt moderkort som är avaktiverat och således inte kan ställa till med något. Finns det separata grafikkort som tillval till den dator du tittar på? I så fall är det en möjlighet, men då kostar det ju extra vilket åtminstone jag skulle acceptera. 2000 kronor ligger lite på gränsen. Har du någon länk till paketet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså, jag ringde dell's säljavdelning och pratade med någon där, hon skickade sedan ett word dokument till mig med paketet och alla dess komponenter. Jag kan göra lite utrag: (det finns en intel prossesor som stödjer HT-teknik, eller nått sånnt, hade tänkt ta den istället)

Standardkomponenter: Intel® 865G Chipset, med stöd för Dual Channel DDR minne

Innehåller Microsoft® Windows® XP Operativsystem

Stödjer Intel® Pentium® 4 processorer med 533MHz och 800MHz systembus

Midnight Grey mini-tower med 8x USB 2.0, 3 PCI-platser och 1 AGP 8x plats

Integrerad Intel 10/100 Pro Ethernet

Norton Antivirus 2003 (med 90 dagars kostnadsfri virusuppdatering)

Operativsystem: Microsoft® Windows® XP Home

Online erbjudande: Jag beställer online och får 625:- i rabatt

Online Erbjudande: Nej tack - jag önskar inte detta erbjudande

Service: 1 års hämtservice. - Standard för denna modell (-SEK - 1 738 kr)

Advanced Technical Support: Ingår ej

CompleteCare: Ingår ej

Processor: Specialerbjudande: Intel® Pentium® 4 Processor 2.8GHz

Minne: 1024MB Dual Channel DDR (2X512MB DIMM) (+ SEK 1 963 kr)

Hårddisk: 160GB (2x 80GB) IDE Hårddisk (7200RPM) (+ SEK 1 600 kr)

Extern Lagring: Ingår ej

Diskettstation: Ingår ej

Grafikkort: Integrerad 4MB Intel 3D AGP grafik

Bildskärm: Ingår ej

Optisk enhet: 48x/24x/48x/16x CD-RW/DVD-ROM combodrev (+ SEK 625 kr)

Högtalare: Ingår ej

Ljudkort: Integrerat 5.1 Audio

Digital överföring: Önskar du digital överföring via firewire ska du välja Soundblaster-ljudkortet ovan.

Redigerat av Oskar_E
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa plocka ihop samma dator som dell gjorde på www.komplett.se och www.datorbutiken.se och jämför priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...