Jump to content
Annons

Cubase med hårdvarueffekt


Legolas

Recommended Posts

Funderar på att köra reverb hårdvarumässigt och har hört talas om att man kan routa så man kan få hårdvarureverbet in i Cubase till sitt projekt. Frågan är bara hur? Någon som kan och har lust att förklara hur man skulle koppla då? Nån speciell inställning i Cubase man måste göra?

Har Cubase 5.1 , Windows 7 och ett RME Fireface 800

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte testat det själv, men så här skulle jag nog göra ...

Skapa nya in- och utgångar under VST-connections (till lediga in- och utgångar på ljudkortet).

Koppla in hårdvaran till in- och utgångar.

Skapa en FX-kanal som du routar till nya utgången.

Skapa en audiokanal som tar emot signalen från nya ingången.

Sen kör du vanlig send-effect från de andra kanalerna.

Se till att du inte får rundgång genom att styra send-effect på nya audio-kanalen till nya FX-kanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är enklare än så.

Du trycker F4 och väljer fliken external effects, där skapar du en stereobuss med lediga in- och utgångar på ditt ljudkort och döper denna buss till vad du vill - "externt reverb"

Sedan skapar du en vanlig FX-kanal lägger den externa effekten som en insert på den fx-kanalen. När du öppnar upp plugin-listan kommer du att ha en ny kategori som heter "external effects" och där under ser du den som du skapade och namngav.

Jag jobbar både i Logic, pro tools och cubase och skulle nog påstå att cubase har det bästa och smidigaste stöder för outboard

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...