Bierball Postat 13 oktober 2010 Postat 13 oktober 2010 (redigerat) Ingen idé att hymla, jag är en Logicnoob... 1. Går det ställa in så att markören alltid går tillbaka till senaste startpunkt så man slipper klicka med musen varje gång? 2. I manualen står det angående punch in-inspelning: "Logic Pro will begin recording approximately one bar before the punch-in locator" Approximately - ungefär! Finns det ingen inställning så att den alltid börjar spela in exakt på punch in-startpunkten? 3. Måste man alltid ställa in både punch in och punch out, går det inte att enbart ha en startpunkt för dubben? 4. Om man vill skapa ett midispår för att programmera trummor från scratch (och inte dra en midiloop till huvudfönstret som man sedan bearbetar), hur gör man? Jag kom så långt att jag kunde skapa en midikanal, sen tog det stopp. 5. Om jag vill använda ratten på mitt Apogee Duet för att kontrollera projektets volym i monitorerna, hur gör jag? Redigerat 13 oktober 2010 av Bierball
Fredrix Postat 13 oktober 2010 Postat 13 oktober 2010 (redigerat) 1: Om du sätter en loop startar den uppspelningen från loopstartpunkten varje gång 2,3: Använder sällan själv punch in för att spela över delar av track då det är så lätt att skapa nya och spela in eventuell komplettering där. Det räcker alltså med att sätta startpunkten där du vill, sedan trycka rec och sedan avsluta inspelningen där det passar sålänge det inte är ett parti du vill spela över på något spår, då kan start och stoppunkt behövas. 4: Skapa ett nytt software instrument spår --> välj förslagsvis Ultrabeat under I/O på kanalen, rita upp en region och klicka in din rytm i pianorollen. 5: Kontrollen på din Duet borde om du har det som device i logic fungera direkt, om du trycker på knappen så växlar den mellan nivå in och ut, kolla så att den står rätt. Kolla även igenom inställningarna i Maestro så att det stämmer. Lycka till 🙂 Redigerat 13 oktober 2010 av Fredrix
Gäst Postat 13 oktober 2010 Postat 13 oktober 2010 1. Går det ställa in så att markören alltid går tillbaka till senaste startpunkt så man slipper klicka med musen varje gång? Du kan ställa in det helt manuellt själv. Enkelt. Du klickar bara och drar till sidan för att markera uppe där alla bar's står. 4. Om man vill skapa ett midispår för att programmera trummor från scratch (och inte dra en midiloop till huvudfönstret som man sedan bearbetar), hur gör man? Jag kom så långt att jag kunde skapa en midikanal, sen tog det stopp. Vilket program ska du använda? Ultrabeat eller har du något annat? Annars gör du det i ultrabeat sedan när du är färdig lägger du ut det. 5. Om jag vill använda ratten på mitt Apogee Duet för att kontrollera projektets volym i monitorerna, hur gör jag? Vad händer när du roterar nu?
Bierball Postat 14 oktober 2010 Trådstartare Postat 14 oktober 2010 Det räcker alltså med att sätta startpunkten där du vill Och hur gör man det? Att göra på detta sätt låter besvärligt, jag vill ju att markören ska börja en takt innan punch in-punkten utan att det blir tyst och sen automatiskt klippa in. Hela vitsen är ju att man kan släppa tangentbordet och fokusera på intrumentet.
Joelbille Postat 14 oktober 2010 Postat 14 oktober 2010 Ingen idé att hymla, jag är en Logicnoob... 1. Går det ställa in så att markören alltid går tillbaka till senaste startpunkt så man slipper klicka med musen varje gång? Finns kortkommando för det, för mig är den shift+enter, vet inte om det är standard dock. Gå in på preferences > key commands, så heter det "discard recording and return to last play". Använder du det kommandot under en inspelning ryker inspelningen och markören flyttas tillbaka. Har du där emot inte en inspelning igång går markören bara tillbaka till förra startpunkten, utan att ta bort något.
Bierball Postat 14 oktober 2010 Trådstartare Postat 14 oktober 2010 Finns kortkommando för det, för mig är den shift+enter, vet inte om det är standard dock. Gå in på preferences > key commands, så heter det "discard recording and return to last play". Använder du det kommandot under en inspelning ryker inspelningen och markören flyttas tillbaka. Har du där emot inte en inspelning igång går markören bara tillbaka till förra startpunkten, utan att ta bort något. Aha, det var användbar info. Tack.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.