Jump to content
Annons

Guitar Rig 4 I Cubase?


Shady

Recommended Posts

Hur får jag Guitar Rig 4 att fungera i Cubase 5?

Jag hittar den när jag väljer "Add FX Channel Track" ...VST:n poppar upp och jag kan göra inställningar men jag får inget ljud, jag får däremot ljud när jag kör programmet som "Stand Alone". Jag har försökt pilla med inställningar men får det inte att fungera.

Har även försökt att få mitt gamla Pod Farm att fungera tillsammans med Cubase 5 men det fungerar inte heller.

Jag undrar också hur jag får min mikrofon att fungera i Cubase 5 och då att jag hör mig själv samtidigt som jag spelar in! Är helt ny på detta så var inte elaka (;

Hjälp mig!? Någon? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Verkar som du inte valt rätt ingång. (Input routing) från ditt ljudkort.

Har du flera mickingångar så måste du ha den ingång vald på kanalen som du har satt in din mick eller instrument i.

Jag har valt ingången "Instrument" på mina ljudkortsinställningar (inte i Cubase alltså) och jag får ljud när jag kör med programmen i "Stand Alone". Hur väljer jag rätt inställningar i Cubase? Ska jag använda ljudkortets ASIO som heter UX2 eller köra på Guitar Rigs ASIO?

Jag har alltså ett Line6 Pod Studio UX2 som ljudkort.

Jag har något i Cubase under Devices som heter "VST System Link" ska jag pilla runt lite där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om det skiljer sig mellan olika versioner men jag gör så här:

Gå till Devices -> Device Setup

Under VST Audio System skall du välja ASIO Drivern för ditt ljudkort. Vad de nu kan heta. Gissar nått i stil med "ASIO Line6 Pod"

Ok. Ibland kan jag behöva starta om Cubase för att det ska funka med ljudkortet man har bytt till

Sedan kan du kontrollera under Devices -> VST Connections, Flikarna Input och Output att dina in- och utkanaler syns där.

När du sedan öppnar ditt projekt så markerar du den kanal du skall spela in på. Och se till att knappen Show Inspector är igång. (finns långt uppe till vänster)

Om den är inne ser du en massa valbara saker för den markerade kanalen...

Inserts, EQs, Sends, Channel, Notepad etc. Där bör du också se att du reglera ljud och panorering. Strax under där kan man välja Input Routing och Output Routing. Se till att den "ingång du satt din mick eller instrument i, i ditt ljudkort är vald som input. Output brukar vara rätt som standard.

Redigerat av Metalrobban
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om det skiljer sig mellan olika versioner men jag gör så här:

Gå till Devices -> Device Setup

Under VST Audio System skall du välja ASIO Drivern för ditt ljudkort. Vad de nu kan heta. Gissar nått i stil med "ASIO Line6 Pod"

Ok. Ibland kan jag behöva starta om Cubase för att det ska funka med ljudkortet man har bytt till

Sedan kan du kontrollera under Devices -> VST Connections, Flikarna Input och Output att dina in- och utkanaler syns där.

När du sedan öppnar ditt projekt så markerar du den kanal du skall spela in på. Och se till att knappen Show Inspector är igång. (finns långt uppe till vänster)

Om den är inne ser du en massa valbara saker för den markerade kanalen...

Inserts, EQs, Sends, Channel, Notepad etc. Där bör du också se att du reglera ljud och panorering. Strax under där kan man välja Input Routing och Output Routing. Se till att den "ingång du satt din mick eller instrument i, i ditt ljudkort är vald som input. Output brukar vara rätt som standard.

Jag har testat att spela in nu och det fungerar men jag hör inget ljud medans jag spelar :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...