Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag ska köpa en laptop för att spela in musik men behöver ett externt ljudkort.

Jag ska spela in gitarr och kommer mest att använda det till att koppla gitarren till för att sedan använda guitar rig, men även för att få bättre kvalité på ljudet rent allmänt och förhoppningsvis få ner midi-fördröjningen när jag kopplar in en usb-synt till datorn.

Jag har ingen användning för mikrofoningångar för jag har redan en bra preamp.

Vilket är mest prisvärt och fungerar bäst tycker ni:

Line 6 Ux 1 http://www.thomann.de/se/line6_pod_studio_ux1.htm

M-audio Fast Track MKII http://www.thomann.de/gb/maudio_fast_track.htm

Redigerat av boollipoo
Annons
Postat

Ska du ha en PC eller Mac?

Vill du ha låg latency/kort fördröjning av ljudet är det bättre med Firewire än med USB.

Line6 och M-Audio är båda lika tröga med drivrutinsuppdateringar, så ingen skillnad på den punkten.

UX1 har bra instrumentingång och helt suverän POD Farm - men å andra sidan skulle du köra Guitar Rig.

Fast Track har fantommatning på mikpreampen - men å andra sidan skulle du inte använda preampen.

Ur latencysynpunkt är det nog inte så märkbar skillnad. Jag har en UX1:a också och den är ungefär som övriga USB-interface jag använt.

Postat

Ska du ha en PC eller Mac?

Vill du ha låg latency/kort fördröjning av ljudet är det bättre med Firewire än med USB.

Line6 och M-Audio är båda lika tröga med drivrutinsuppdateringar, så ingen skillnad på den punkten.

UX1 har bra instrumentingång och helt suverän POD Farm - men å andra sidan skulle du köra Guitar Rig.

Fast Track har fantommatning på mikpreampen - men å andra sidan skulle du inte använda preampen.

Ur latencysynpunkt är det nog inte så märkbar skillnad. Jag har en UX1:a också och den är ungefär som övriga USB-interface jag använt.

Vad menar du med att dom är tröga med drivrutinsuppdateringar?

Fungerar ingen av dom till windows 7 ?

Postat
Fungerar ingen av dom till windows 7 ?
Jo, nu finns det stöd för Windows 7, men det tog lång tid innan de hade drivrutiner klara till både Windows 7 och senaste Mac OS.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.