Jump to content
Annons

Är mina ingångar slut?


Retur

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett Emu0404 USB2 ljudkort som jag länge varit riktigt riktigt nöjd med. det har några år på nacken nu och jag befarar nu det värsta!

Jag har inte haft igång kortet på några dagar (fint väder) men nu när jag startar upp det och ska spela in är inte ingångarna ALLS som de ska vara. Ingångsvolymen är superlåg och om jag maxar allt in i kortet får jag en tokdistad signal men som fortfarande har väldigt låg volym. På "vanlig" ingångsvolym har jag alltså en jättelåg signal men den är ren! Om jag normalizar det inspelade spåret låter ljudet precis som det ska men problemet är alltså att jag inte kan få en vettig signal rakt in i datorn...

Jag har provat båda ingångarna på kortet med vinylspelare, elgitarr och handmick och alla tester ger samma resultat.

Är mina ingångar slut eller vad har hänt här?

Enormt tacksam för svar! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Du har valt EMUns drivrutiner i din DAW?

Har du kollat att EMUns mixer står rätt?

Och till sist, mmm, var det inte så att tex Cubase SX hade en regel för input som man kunde ställa upp eller ned?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter nästan som om du försöker köra in en linesignal på en mikrofoningång eller har valt fel mellan -10dB och +4dB nivå...

Finns det inställningar i ljudkortets kontrollpanel, som kanske har ändrats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för två snabba svar!

jag kör emus drivrutiner i min DAW (cubase) men precis som ni säger låter det som att nåt är fel i ljudkortet kontrollpanel, saken är den att det inte finns nån riktig mixer eller kontrollpanel för detta ljudkortet. Den enda switch som finns sitter under kortet och är "GND-lift" för de två respektive kanalerna så det är väl knappast rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde att skriva:

Jag har ominstallerat drivrutinerna så jag att jag har de senaste, jag har testat att spela in med den interna micken i laptopen (via en annan drivrutin i cubase såklart) och där funkar inspelningen som den ska så är det nåt fel i cubase så har det med EMUs asio att göra, inte själva inspelningsinställningen för inkanalen.

Hur ter det sig om själva ingången i kortet är trasig eller skadad? Är det vad som hänt mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...