Jump to content
Annons

Spela in sång i mono, göra om till stereo


Hersak

Recommended Posts

Hej

Jag använder en mick, så det jag spelar in blir då mono, det jag undrar är om det finns nån som vet det ultimata sättet o få det i stereo via cubase, är det nån mening med att göra det? Alltså blir det bättre eller?

här finns en guide hur han gör två spår och sen förflyttar ljudet från en högtalare till annan, så det blir stereo, sen visar han även stereodelay funktionen..

Jag själv har gjort Stereo flip, så att man tar över ljudet från vänster ljud till höger, så dom är identiska..

Någon som har lite erfarenhet och vilket som är det bästa sättet o få det i stereo?

Gör man även detta till akustiskt gitarrspel som spelats in i mono?

Tacksam för svar! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det enda som händer om du har två identiska inspelningar på två spår och panorerar ut dem helt till höger resp. vänster, är att det tar dubbelt så mycket plats på hårddisken. Du får precis samma effekt som om du panorerar ditt monospår till mitten - så att göra något sådant med en monokälla är meningslöst. Du skapar ju en stereobild när du sedan skickar ljudet till en buss där du har t ex ett stereoreverb eller annan lämplug effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju prova att tune'a om sången ett par cents åt vardera håll, och sen slänga ut dem i varsin kanal.

Annars kan du ju sjunga in två gånger och lägga tagningarna på varsin kanal...

Det beror helt på vad du är ute efter för stereoeffekt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...