Jump to content
Annons

Testat Nya Högtalare/Monitorer.


Gäst

Recommended Posts

Idag hade jag bokat två stycken demospelningar 😄.

Först ut var Bang & Olufsens Beolab 5.

BeoL1BL5-BS9k-300_2opt.jpg

Rummet var inte det bästa och inte akustikbehandlat men det gav ändå en häftig upplevelse. VOLYM! KRAFT! STYRKA! Skulle jag sammanfatta dessa högtalare med.

Jag vet inte, men det var inte mycket att ge till påskharen i dessa tider. Gå till Siba istället. Självklart det var en fantastisk högtalare men när vi ändå pratar om hig-end högtalare så brister det på flera punkter. Min personliga åsikt efter 40 minuters lyssnande blev följande:

Du kan spela extremt högt och få ett sjukt bra tryck, hela högtalaren följer med i alla register. Det som var häftigast var att de lägsta frekvenserna dunkade på utan större problem även vid väldigt hög påfrestning. Men sedan efter ca 150hz så kändes det som att det fattades en hel del. Längre upp så gick inte de manliga rösterna bra ihop på helt enkelt, samma som med virveln på trummor etc.

De hade inga mätningar som visade högtalarens frekvenskurva men ljudet var inte så detaljerad, upplöst eller kanske framträdande är rätt ord. Det blev jobbigt för öronen.

De högre registret var heller inte imponerande. För mycket av allt kort sakt. Det skar inte som en rondell genom huvudet men var ändå inte helt bekvämt på högre nivåer. Allt detta gjorde att jag uppfattade högtalaren som väldigt mycket hängmatta, en EQ:ad Loudnes knapp. Häftigt första intryck och säkerligen häftig till film med ett typiskt bio ljud. Men för en kräsen lyssnare som vill ha det bästa kan jag inte rekommendera dessa.

Att priset på dessa ligger på 200.000kr gör inte saken bättre. Även om inte pengar är ett problem bör du ta dig möjligheten att lyssna på nästa högtalare (läs nedan), eller ge dig möjligheten för detta är en riktig högtalare.

----------------------------------

Sedan blev det Bowers & Wilkins nya 800D serie. Lyssnat på både minsta 805 till de större.

bw-diamond-series-805d.jpg

01-Abby-Road_l2_w357_h268.jpg

Detta rum var ganska så mycket bättre än det tidigare jag var, lagom stort och bra dämpat. VÄRME! KRAFT! DETALJERAT! UNDERBART! En helt fantastisk ny serie. Alla låter helt super bra!

Jag tog mest tid till den minsta 805D då den kändes mest relevant för forumet. Lyssnade ungefär lika länge och mitt beslut var ett av de enklaste jag gjort. Detta är en mycket bättre högtalare! Och den stora 800D! Ja den talar för sig själv. Har aldrig hört något liknande förut.

Åter till 805.

Den är i storlek som en närfältsmonitor och förvånar på alla punkter. Ta bara denna fantastiska kabin. Du kan maxa vad högtalaren klarar av, men du kommer inte känna en minsta vibration i kabinen.

Och LJUDET!

Första låten jag lyssnade på var en låt utav Beyonce. När hon började sjunga var det som ett stenhårt slag i ansiktet! Hade jag blundat skulle hon ståt framför mig. Och den sweetspot var något jag inte varit med om tidigare. På Beolab 5 var stereobilden/sweetspoten mycket större. Stor skillnad mot vanliga högtalare, men det gav inte samma upplevelse. Flera får samma ljudupplevelse. Ju fler kockar ju sämre soppa.

B&O går inte att jämföras med B&W. Okey, ljudet kommer inte att fylla rummet på samma vis men när du väl ska sitta och använda dem så är det fantastiskt!

Hela högtalaren känns under total kontroll. Självklart inte så mycket botten då den blir begränsad av storleken. Men såklart, går du till de större modellerna, så kan beolab 5 köras på tippen.

Den nya diskanten har ett kanon ljud. Även vid högre nivåer är ljudbilden den samma. På Bang & Olufsen blev det plötsligt jätte mycket donka, donka och massa diskant som tog över. Men inte här.

Min flickvän var även med. Hennes första kommentar när jag höjde volymen lite var att.

-Här får jag inte ont i öronen i alla fall. Ljudet var mycket behagligare för öronen.

Sammanfattning Beolab 5

+Volym

+Botten

+Ljud spridning

-Stereobilden

-Ej behaglig frekvenskurva, form av obalans? Vilket gör hela högtalaren.

-Pris

Sammanfattning Bowers & Wilkins 800D

+Sweetspoten

+Stereobilden

+Balans genom hela högtalaren

+Pris

Några negativa saker kan jag inte riktigt finna. Dessa är då passiva medans Beolab 5 är aktiva. Så förstärkare och annan elektronik bör påkostas för maximal kvalité.

Har du möjlighet. Lyssna på den nya D serien och gärna några av de större modellerna. Plötsligt blev allt dåligt.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Väldigt orättvis jämförelse, hade varit bättre om du jämfört högtalarna efter att ha lyssnat i liknande rum. B&O högtalarna kostar väl också betydligt mindre än 400.000 kronor som väl är systempriset?

Kollade upp det. Tyckte han sa nästan 200.000 styck. Men de ligger strax under 200.000kr paret. Så det var en miss. Men fortfarande kostar de mer än flera ur D serien. Ändrar det i första inlägget.

Okey kanske inte en fulländad jämförelse. Men det framgick ändå väldigt tydligt att i mitt tyckte, B&W var långt förre i ljudet. B&O är mycket design men de missar det viktigaste.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Kollade upp det. Tyckte han sa nästan 200.000 styck. Men de ligger strax under 200.000kr paret. Så det var en miss. Men fortfarande kostar de mer än flera ur D serien. Ändrar det i första inlägget.

Okey kanske inte en fulländad jämförelse. Men det framgick ändå väldigt tydligt att i mitt tyckte, B&W var långt förre i ljudet. B&O är mycket design men de missar det viktigaste.

Bang Olufsen har väl alltid bara spottat ut skit....

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey kanske inte en fulländad jämförelse. Men det framgick ändå väldigt tydligt att i mitt tyckte, B&W var långt förre i ljudet. B&O är mycket design men de missar det viktigaste.

B&W är väl egentligen också väldigt designorienterade? Kolla bara Nautilus! Att B&Os högtalare ljudkvalitetsmässigt inte hänger med B&W håller jag inte med om. Beolab distar mindre i basen än vad B&W gör och som hemhögtalare så är ju ofta en bred sweetspot att föredra. Det höga priset för Beolab inkluderar dessutom aktiva filter processorer automatisk rumkorrigering och slutsteg på totalt 5000 Watt!

Hade du jämfört i samma rum så tror jag att du hade tyckt om B&O högtalarna mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

B&W är väl egentligen också väldigt designorienterade? Kolla bara Nautilus

Natilus är en högtalare. B&O har all sinna.

Att B&Os högtalare ljudkvalitetsmässigt inte hänger med B&W håller jag inte med om. Beolab distar mindre i basen än vad B&W gör och som hemhögtalare så är ju ofta en bred sweetspot att föredra. Det höga priset för Beolab inkluderar dessutom aktiva filter processorer automatisk rumkorrigering och slutsteg på totalt 5000 Watt!

5000W. Är du en av dessa som går in på ljudia och bara...OOOOO whaowww!!!! 500kr för 2000W. Lär dig skillnaden på W och W. Till att börja med så är de intrigerade förstärkare på 1000W lower bass, 1000W upper bass, 250W Mid-range och 250W treble. Så det är inte 5000W du får ut konstant. Utan 1500W per högtalare. Alltså 3000W. Lite skillnad mot 5000W. Det är bara "häftig" marknadsföring. Som recivers där där det står 7*100W. Men det betyder inte konstant på alla kanaler samtidigt. Utan ofta på budget märken 100W på två kanaler max samtidigt. Du har möjlighet att spela 100W på alla kanaler men ej samtidigt. För att göra det krävs mycket bättre strömkretsar och det kostar mera pengar än vad du får för 2000kr på Siba. Även om det står 7*100W, också marknadsföring.

H

ade du jämfört i samma rum så tror jag att du hade tyckt om B&O högtalarna mer.

Helt hundra på att jag inte skulle det. Jag har hört B&W i sämre rum än detta, och B&O är inte i samma klass i mina öron.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med så är de intrigerade förstärkare på 1000W lower bass, 1000W upper bass, 250W Mid-range och 250W treble. Så det är inte 5000W du får ut konstant. Utan 1500W per högtalare. Alltså 3000W. Lite skillnad mot 5000W.

Du räknar lite dåligt 1000 + 1000 + 250 + 250 = 2500 x2 = 5000 ganska imponerande men självklart är inte många watt det viktigaste. Dock ger den enorma effekten högtalarna ett större headroom lägre distortion mer dynamik och bättre kontroll över elementen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Ofta klarar inte dessa budgetmärkena av att leverera ström heller så när man belastar en sån förstärkare så stiger utimpedansen och steget skickar 4-kantsvåg.

Hemska saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det kan du säga utan att ha hört B&O i bättre rum? Lyssnade du på samma musik ens när du jämförde högtalarna?

Självklart gjorde jag det. :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Du räknar lite dåligt 1000 + 1000 + 250 + 250 = 2500 x2 = 5000 ganska imponerande men självklart är inte många watt det viktigaste. Dock ger den enorma effekten högtalarna ett större headroom lägre distortion mer dynamik och bättre kontroll över elementen.

Åter till hemabiorecivern för 2000kr på siba. 7*100 Watt, men ej konstant på alla kanaler samtidigt. Det är 1000W lower bass och 1000W upper bass. Det blir inge äkta 2000W genom hela registret. Hur får du 2000W till baselementet när du spelar 50hz då bara en förstärkare driver den på 1000W, alltså den som driver lower bass. Men däremot så har midrange och treble 250W konstant. Det är skillnad.

Mina bilar hemma har 800hk. Det är en ny SAAB, BMW och en äldre Volvo. Så jag har 800hk tsm!

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Åter till hemabiorecivern för 2000kr på siba. 7*100 Watt, men ej konstant på alla kanaler samtidigt. Det är 1000W lower bass och 1000W upper bass. Det blir inge äkta 2000W genom hela registret. Hur får du 2000W till baselementet när du spelar 50hz då bara en förstärkare driver den på 1000W, alltså den som driver lower bass. Men däremot så har midrange och treble 250W konstant. Det är skillnad.

Självklart lämnar förstärkarna i dessa högtalare normalt inte 5000 Watt konstant men kapaciteten finns. Hur ofta har musik energi bara vid 50Hz? Tror knappast du ska jämföra billiga receivers med B&O's ICE-power steg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wacky jämförelse eftersom jag antar att du inte kör dom samtidigt.

Exakt det var det jag menade. Du behöver inte överbevisa mig att de är bättre. Alla har sina öron. Sedan med ett argument om att du har massa kraft och 4st förstärkare kommer du inte långt hos mig i alla fall.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det intressanta är hur mycket ström steget kan lämna i transienterna och hur hög dämpfaktorn är och hur låga belastningar det kan jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det intressanta är hur mycket ström steget kan lämna i transienterna och hur hög dämpfaktorn är och hur låga belastningar det kan jobba med.

Jag frågade faktiskt om detta. Eller om han kunde få fram lite teknisk data på det samt en frekvenskurva. Han såg ut som ett frågetecken 😆. Men sa. Jag ringer på måndag till Danmark och se vad jag kan fixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt det var det jag menade. Du behöver inte överbevisa mig att de är bättre. Alla har sina öron. Sedan med ett argument om att du har massa kraft och 4st förstärkare kommer du inte långt hos mig i alla fall.

Nej för du verkar inte inse att de billiga förstärkarna du dragit upp ofta delar på samma nätdel medan dessa B&O förstärkare har egna nätdelar för varje steg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kommer han förmodligen ringa och och säga att det finns. Konstigt att han inte hade koll på det.

B&Os säljare är antagligen precis som sina kunder mer intresserade av funktionalitet än av specifikationer. Finns säkert B&O säljare som är jätteduktiga på teknik, men de flesta är mer demonstratörer än informatörer och sen så är nog deras paradgren att ta emot och dra kreditkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej för du verkar inte inse att de billiga förstärkarna du dragit upp ofta delar på samma nätdel medan dessa B&O förstärkare har egna nätdelar för varje steg.

Ja förstår ju också att de har egna nätdelar för varje steg, jisses. Men du får fortfarande inte ut fulla 5000W konstant effekt. Men nog om den intrigerade förstärkarna. Det är ändå inget bra argument för att de skulle vara bättre. På B&W har du full möjlighet att välja den elektronik du vill.

Om du har några andra invändningar så vore det bättre än om förstärkaren? Men sedan har alla sin åsikt. Och sin smak. Acceptera det istället för att övertala folk till din åsikt.

Glaskatten?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...