Jump to content
Annons

Hur göra mallar i Cubase 5


JohnnyRocker2008

Recommended Posts

Håller på och gör bakgrunder till min coverduo.

Undrar nu hur jag kan få trummor, bas samt volym, exakt likadana på alla låtar.

Vet att många gör s.k mallar / templates eller Presets. Inte säker på vad det kallas.

Så ex, när man ska göra en ny låt från färdig midifil vill jag ju att volym, trummor och bas ska låta likadant som föregående.

Skulle vara tokmycket behjälplig av detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Håller på och gör bakgrunder till min coverduo.

Undrar nu hur jag kan få trummor, bas samt volym, exakt likadana på alla låtar.

Vet att många gör s.k mallar / templates eller Presets. Inte säker på vad det kallas.

Så ex, när man ska göra en ny låt från färdig midifil vill jag ju att volym, trummor och bas ska låta likadant som föregående.

Skulle vara tokmycket behjälplig av detta.

Antingen presets för varje instrument som du bara laddar in färdiga eller så gör du en template för rock, klassiskt eller nåt med pluggar i racket och sen är det väl bara att importera midifilen och assigna varje del till rätt plugg?

Kan inte det där med midifiler så bra med namnet på dem när de kan delas eller inte osv men laddar man ner en midifil för en hel låt och väljer Open midifile eller Import eller hur det var och inte bara drar in den så delas den ju upp om den är sparad/skapad på rätt sätt så att du får instrumenten på separata spår?

Sen är det ju bara att köra dem till rätt instrument osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Antingen presets för varje instrument som du bara laddar in färdiga eller så gör du en template för rock, klassiskt eller nåt med pluggar i racket och sen är det väl bara att importera midifilen och assigna varje del till rätt plugg?

Kan inte det där med midifiler så bra med namnet på dem när de kan delas eller inte osv men laddar man ner en midifil för en hel låt och väljer Open midifile eller Import eller hur det var och inte bara drar in den så delas den ju upp om den är sparad/skapad på rätt sätt så att du får instrumenten på separata spår?

Sen är det ju bara att köra dem till rätt instrument osv?

Ok.Tackar. Ska testa det imorrn. Är ganska ny på inspelning över huvud taget. Men jag lär mig 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.Tackar. Ska testa det imorrn. Är ganska ny på inspelning över huvud taget. Men jag lär mig 😎

Ok, lycka till!

Bara att fråga om det är nåt mer, som man EVENTUELLT kan hjälpa till med...= )

Rätt ny jag med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill göra ett template:

Först av allt SPARA PROJEKTET!

När du har gjort det måste du få bort all dynga som du inte vill ha med i alla låtar. Alltså all midi och audio som finns i projektet. Alltså Ctrl+A och tryck delete. Ta även bort all automation, tempo changes och dylikt.

Gå sedan in Audio Poolen (ctrl+P)

Högerklicka och tryck på Remove unused media, skicka dom till Trash. Det skall nu inte finnas något i Audio eller Video utan allt skall finnas i Trash.

Högerklicka igen och tryck Empty Trash, Välj Remove from trash. Om du väljer Erase så tas dom bort permanent, och det vill man ju inte. Det har jag testat inte alls kul...

Gå in i File och välj Save as Template.

Klar. Tänk bara på att du inte får spara detta projekt som du har öppet. Har jag testat, inte alls kul när man öppnar projektet dagen därpå och ser att

det inte finns något i den...

Redigerat av Plankis
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill göra ett template:

Först av allt SPARA PROJEKTET!

När du har gjort det måste du få bort all dynga som du inte vill ha med i alla låtar. Alltså all midi och audio som finns i projektet. Alltså Ctrl+A och tryck delete.

Gå sedan in Audio Poolen (ctrl+P)

Högerklicka och tryck på Remove unused media, skicka dom till Trash. Det skall nu inte finnas något i Audio eller Video utan allt skall finnas i Trash.

Högerklicka igen och tryck Empty Trash, Välj Remove from trash. Om du väljer Erase så tas dom bort permanent, och det vill man ju inte. Det har jag testat inte alls kul...

Gå in i File och välj Save as Template.

Klar. Tänk bara på att du inte får spara detta projekt som du har öppet. Har jag testat, inte alls kul när man öppnar projektet dagen därpå och ser att

det inte finns något i den...

Okidoki. Om jag ex. gör en template med ex. bara bas och trummor och sen laddar in en midifil där jag även vill ha fler spår, ex piano. Kommer jag inte åt dem då? När jag använder mig av min färdiga template vill säga.

Redigerat av JohnnyRocker2008
Link to comment
Dela på andra sajter

Okidoki. Om jag ex. gör en template med ex. bara bas och trummor och sen laddar in en midifil där jag även vill ha fler spår, ex piano. Kommer jag inte åt dem då? När jag använder mig av min färdiga template vill säga.

Varför skulle du inte kunna nå dom?

Du har ju gjort en mall av det projekt som du hade öppet. Det som fanns i den finns i nästa projekt du öppnar med den mallen. Ingenting låser sig eller något. Du slipper bara börja från scratch. Du slipper starta alla vsts och ställa in dom. Du slipper skruva alla eqs, comps, limiters, clippers, stereo wideners, phasers, blablablabla.

Problemet jag antagligen inte skulle nämnt är att om man raderar något så är det borta, gone. Och projektet du gör templatet av är ju fortfarande ett verkligt projekt som man inte vill ta bort saker ifrån, man vill ju inte spara ett projekt som man tagit bort allting på.

Varför all denna teori? Testa vet ja! Hade nog gått snabbare än väntat på mitt svar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Plankis.

Har pulat lite nu. Laddade in en midifil. Tog bort alla tracks utom bas & trummor. Eq,limiter,compressor,reverb har jag lagt på

de båda spåren. När jag var nöjd med soundet sparade jag som template. Så långe är allt väl.

Nu är det så att jag vill få mer stereobredd och mer punch i låtarna.

Testade med att duplivera trumspåret med VST,eq å hela kokabarongen i. Funka inte så bra.

EZ Drummer tar mellan 500-600 mb i ram. Duplicerar jag så når jag kokpunkten för vad min dator pallar med.

Nu undrar jag om man kan göra på annat sätt. D.v.s med mindre ramåtgång men med samma resultat.

Kan inte det där med sends, assign etc.

Kan nån förklara för en dummie hur man gör.

Ps: Rådet att utöka minnet eller köpa ny dator behöver jag inte. Det är på G iaf 😛 . Men med sends eller assigns så tar det mindre minne, eller är jag ute och snurrar nu? :Ds

Redigerat av JohnnyRocker2008
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Plankis.

Har pulat lite nu. Laddade in en midifil. Tog bort alla tracks utom bas & trummor. Eq,limiter,compressor,reverb har jag lagt på

de båda spåren. När jag var nöjd med soundet sparade jag som template. Så långe är allt väl.

Nu är det så att jag vill få mer stereobredd och mer punch i låtarna.

Testade med att duplivera trumspåret med VST,eq å hela kokabarongen i. Funka inte så bra.

EZ Drummer tar mellan 500-600 mb i ram. Duplicerar jag så når jag kokpunkten för vad min dator pallar med.

Nu undrar jag om man kan göra på annat sätt. D.v.s med mindre ramåtgång men med samma resultat.

Kan inte det där med sends, assign etc.

Kan nån förklara för en dummie hur man gör.

Ps: Rådet att utöka minnet eller köpa ny dator behöver jag inte. Det är på G iaf 😕 . Men med sends eller assigns så tar det mindre minne, eller är jag ute och snurrar nu? :Ds

Duplicera samma spår utan ändring gör ju bara volymen högre.

Prova att lägga kagge, virvel och allt på olika utgångar om du har trumpluggen i racket och lägg effekter på dem var för sig istället, och ev panorera.

Kompressor på kagge och virvel, eller som jag tycker funkar med, Envelope shaper som finns i C5 tex?

Link to comment
Dela på andra sajter

Duplicera samma spår utan ändring gör ju bara volymen högre.

Prova att lägga kagge, virvel och allt på olika utgångar om du har trumpluggen i racket och lägg effekter på dem var för sig istället, och ev panorera.

Kompressor på kagge och virvel, eller som jag tycker funkar med, Envelope shaper som finns i C5 tex?

Hittar inte de separata trummorna;kagge, virvel etc i VST gränssnittet. När du pratar om "racket", menar du då, där kanalerna ligger i projektet, eller där VST Instruments läggs in, (Assigna's?) Hur lägger man trummornade till olika utgångar isf?

Redigerat av JohnnyRocker2008
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...