Jump to content
Annons

Dista den som Esbjörn


Joelbille

Recommended Posts

Jag har gått och förälskat mig i Esbjörn Svensson trio, och just nu framför allt albumet Seven Days of falling. På titelspåret ("seven days of falling", se spotify eller nått) efter typ 2.10 hittar ni ett exempel på sjukt snygg dist på trummorna. Någon som har någon aning om hur den skapas?

Det finns ett par detaljer jag är ute efter. Det första är att det låter distat, men inte som någon overdrive. Väldigt städat och väldefinerat på något sätt, inte så mycket tyngre, hårdare, stökigare eller rörigare, som det lätt blir med enklare distortion/overdrive pluggar. Lyssna så förstår ni förhoppningsvis bättre...

Handlar det kanske om att komprimera/gatea rejält innan dist, så att det inte finns en massa småljud som höjs och blir skräpiga när disten kommer på? Någon som vet vad för effekt som faktiskt används?

Den andra detaljen har eventuellt inte så mycket med disten att göra, men kanske ändå. På något sätt har herr producent fått fram dry-soundet samtidigt som det distade, så att det låter som två distinkt åtskilda instrument. (Detta kan man även höra väldigt tydligt på basen i "Mingle in the Mincing-Machine" från samma album efter typ 1.30.) När jag försöker mig på att blanda spåren smälts det ofta ihop och låter helt enkelt som en blandning av de båda.

Några ideér?

Sen är jag väldigt medveten dels om hur rörigt detta inlägg blev, och dels om att svaret kanske inte är så enkelt som man skulle vilja, men om någon har några idéer så hade det varit mycket intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Första exemplet skulle jag gissa på följande:

Rumsmickat... knallhårt komprimerat med tex en LA2(LA2 funkar ju fint som dyr distbox också) alternativt hårt komprimerat med en tapeplugg och kompressor samt EQ.

Möjligen gate innan dist. Eller så spelar trummisen färre slag.

På andra exemplet skulle jag gissa att en pitchshifter sitter på det distade ljudet eftersom jag upplever att det ligger en oktav högre än själva basen, men jag kan vara döv...

En EQ gör nog sitt till på disten med.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Första exemplet skulle jag gissa på följande:

Rumsmickat... knallhårt komprimerat med tex en LA2(LA2 funkar ju fint som dyr distbox också) alternativt hårt komprimerat med en tapeplugg och kompressor samt EQ.

Möjligen gate innan dist. Eller så spelar trummisen färre slag.

På andra exemplet skulle jag gissa att en pitchshifter sitter på det distade ljudet eftersom jag upplever att det ligger en oktav högre än själva basen, men jag kan vara döv...

En EQ gör nog sitt till på disten med.

Intressant! Hur menar du med "färre slag"? Färre slag än vad då? Jag råkar veta att allt är i en och samma tagning, så det är samma grundljud på dry och wetljudet. Och angående EQn, Hur hade du använt den? Sista frågan: Tapeplugg? Med reserveraton för att verka dum, vad är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lite beroende hur rumsmicken tagit upp trumsettet så kanske en gate inte behövs... men är det som du säger så att det är en tagning så har man nog använt gate.

Med EQn hade jag kapat toppen och botten.

Tapeplugg var kanske lite slarvigt skrivet. En plugg som emulerar ljudet av bandkompression. Fast nu när jag lyssnar igen skulle det kunna var vilken dist som helst... I det mixerbord som jag tror dom använde när den här plattan gjordes sitter en dist på varje kanal så det kan vara den som distar rumsmickarna.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

En följande, förhoppningsvis enkel fråga av mer teknisk karaktär:

(hoppas det inte blir alltför off-topic och tänker mig ett enkelt ja/nej, ber om ursäkt i annat fall)

Om man har en gammal distpedal som man vill applicera på ett spår i mixfas, är det så enkelt som att leda ljud från dator till ljudkort, ljudkort till pedal, tillbaka till ljudkort och in i datorn på nytt spår(som inte skickar ut ljudet igen)? Finns det någon risk för rundgång/kortslutning i ljudkortet? Känns lite fel att koppla ihop output&input så där...

Har alltså inget bord eller någon ytterligare preamp, kör med en Motu 8pre som agerar ljudkort/preamp.

Edit: ursäktade mig lite...

Redigerat av Joelbille
Link to comment
Dela på andra sajter

En följande, förhoppningsvis enkel fråga av mer teknisk karaktär:

(hoppas det inte blir alltför off-topic och tänker mig ett enkelt ja/nej, ber om ursäkt i annat fall)

Om man har en gammal distpedal som man vill applicera på ett spår i mixfas, är det så enkelt som att leda ljud från dator till ljudkort, ljudkort till pedal, tillbaka till ljudkort och in i datorn på nytt spår(som inte skickar ut ljudet igen)? Finns det någon risk för rundgång/kortslutning i ljudkortet? Känns lite fel att koppla ihop output&input så där...

Har alltså inget bord eller någon ytterligare preamp, kör med en Motu 8pre som agerar ljudkort/preamp.

Edit: ursäktade mig lite...

Det ska fungera utmärkt - se till bara att du har stängt av Output helt på det spåret som du spelar in på. Dubbelkolla också att du har stängt av all form av direct monitoring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. det senare basexemplet, så använde Dan både vanlig mick till basen samt lineade och körde med dist och wah-wah. Han var dock lite osäker om det var en pod eller wox han hade vid det tillfället.

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...