Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare. GÄr sista gymnasie Äret nu. Och har blivit allt mer och mer intresserad av att bli ljudtekniker (i ca 5-6 Är eller nÄt sÄnt).

Har varit musiker i stort sett hela livet med en uppvÀxt med "mycket" Äkande till spelmansstÀmmor... Kan vara roligt Ä sÄ.. Musiken Àr en stor del av mitt liv.

SĂ„ jag försöker hitta lite skolor, högskola, institut eller sĂ„. Funderade först pĂ„ LjudINGENJÖR, inte ljudtekniker utan ingenjör, men enda problemet Ă€r att jag rent ut av har börjat HATA matte och har inte gĂ„tt Ma D som man behöver för Ljudingenjörs utbildningar. SĂ„ valde jag i Ind Val sista Ă„ret nu Ljudteknik A o B och "Ljudkommunikation". Har haft skitroligt med det Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Men jag vet inte riktigt vilka eller vilken skola som ger mest för pengarna Ă„ sĂ„. Funderat pĂ„ SAE mycket, AEP (Audio Engineering Programm) och APP (Audio Production) programmet. Men va fasen Ă€r det för skillnad med de "olika" programmen?! StĂ„r nĂ€stan i stort sett samma sak i SAE broschyrerna. NĂ„n som vet vad det Ă€r för PRAKTISK skillnad mellan de olika tvĂ„. Vad man fĂ„r göra/ inte göra i respektive programm?. Som sagt var jag intresserad utav Högskole Ljudingenjörs programmet, för att jag ville veta mer om sjĂ€lva "fysiken" med ljud Ă„ allt sĂ„nt.. Vad som hĂ€nder med ljudet i signaler och sĂ„. Eftersom jag blev intresserad utav att bygga egna musikprylar, redan byggt 3 st gitarrpedaler sĂ„.. Men kan inte komma in pĂ„ Ljudingenjör vad jag vet nu.. NĂ„n som vet liknande utbildningar med Ljudingenjörs utbildning som ej krĂ€ver Ma D? eller om ni vet nĂ„n annan bra skola förutom SAE och Blue Studios?

LĂ„ng text.. men va fan kostar en utbildning 85000 vill man gĂ€rna ha en JÄvligt bra utbildning eller ett jobb efterĂ„t eller sĂ„.

Tack pÄ förhand!

Jonas

Annons
Postat

NÀ det Àr inte samma frÄga.. Min frÄga Àr Vad skillnaden Àr mellan AEP och APP.. Var nog lite (vÀldigt) oklar med det dÄ.

maart (oregistrerad)
Postat
NÀ det Àr inte samma frÄga.. Min frÄga Àr Vad skillnaden Àr mellan AEP och APP.. Var nog lite (vÀldigt) oklar med det dÄ.

eftersom du stÀllde typ 100 frÄgor kan det vara svÄrt att veta vad man ska svara pÄ. Hittar du inget intressant i trÄdarna jag lÀnkade till?

Postat

Skit i att utbilda dig direkt. Jobba lite med vad som helst i ett par Är, sen gÄr du komvux och tar matte D, dÄ du har lite mer motivation.

Postat

Tjena, största skillanden Àr vÀl att AEP Àr helt tid och APP Àr deltid 2 gÄnger i veckan.

Rent praktiskt sÄ Àr det vÀl lite högre tempo i AEP dÄ man gÄr 1 Är och APP gÄr man 18 mÄnader.

Vad jag vet sÄ gör man ungerfÀr samma saker, dock vet jag att APP inriktar lite mer pÄ produktion, pluggar sjÀlv APP nu.

Annars kan du ju gÄ in pÄ deras hemsida, det stÄr ju vad som gÀller om dom olika utbildningarna.

Martin

Postat

Tack för svaret Fatalinsomnia 😳

Nu ligger APP överst utav SAE utbildningarna 😆

Försöka se vad STudio Blue har Ä andra har.

Maart trÄdarna du lÀnkade hade jag redan lÀst och hittade inget dÀr.

Postat

Hej!

Skillnaden pÄ APP och AEP Àr ocksÄ att du har rÀtt till CSN bidrag/lÄn om du gÄr AEP.

Jag pluggar nu AEP och tycker det Àr en kanonbra utbildning!

/Filip

Postat

Varför har man inte det till APP? :-o

LÄter lite konstigt faktiskt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.