Jump to content
Annons

AKUT: Could not start audio engine?


Joel B

Recommended Posts

Visst är det härligt när saker och ting går käpprätt åt fanders mitt under en produktion.

I går var sångaren i mitt enkla gemak, vi skulle spela in leadsången till en ny låt. Så långt allt väl, colombianskt kaffe och rosa kanintofflor.

Så startar jag i alla fall up Cubase SX. Då får jag dessa tre härliga felmeddelanden:

1) Could not start audio engine

2) No audio input

3) No audio output

Med reservation för fel i ordningen.

Dagen innan hade jag avinstallerat mitt gamla VST R4, trodde inte att jag skulle behöva det längre. Detta har jag inte kvar CD:n till.

Men efter att ha ominstallerat SX från CD så har jag kommit till slutsatsen att det måste ha haft något med detta att göra. Hade samma problem för några månader sedan, då lyckades jag dock rädda mig genom att använda "repair" i VST:s unwise-meny efter att ha lyckats rädda ett par filer med norton-papperskorgen.

Nu gjorde jag samma ödesdigra misstag igen och nu vet jag inte vad jag skall göra. Måste ha någonting med mitt föråldrade ljudkort SB Live! Value att göra, någon slags fejk-asio drivers som fanns i VST men inte SX. Måste köra med detta ljudkort så länge då det verkar vara ett fabriksfel på mitt Audiophile 192-kort och M-audios support har stängt över helgen, och låten ska vara färdig till ett reklamjobb den 8:e.

Någon som har någon aning om hur man skulle kunna fixa till det här?

Joel

Redigerat av Joel B
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Palm (oregistrerad)

Kolla att du valt 48kHz i ASIOpanelen, har för mig att det blir precis som du beskriver det om man försöker tvinga ett SB-kort att köra på 44. Testa annars www.kxproject.com för att tanka hem användbara drivisar till Livekortet..

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in i Cubase och kolla under Devices / Device setup -> VST settings ändra drivrutinen i meny'n Master ASIO driver ( eller liknande, jag kör SX 3 )

Jag brukar få detta problem titt som tätt när jag kör slut på RAM-minnet eller överbelastar systemet... och datorn låser sig..

Link to comment
Dela på andra sajter

Palm (oregistrerad)

KX projects drivisar alltså? Ok, då kan det vara det det där med att "patcha" ingångarna rätt.. om jag minns rätt så..: Klicka på kx DSP i mixern (kx-mixern alltså, inte Cubase). Dra muspekaren över "anslutningarna" i prologrutan. Du letar sannolikt efter line in L resp R, följ strecken över till xrouting-blocket och kolla på samma sätt till vilken punkt de är anslutna. Ligger lineingången på t.ex IN 8 och 9 så är det IN8 och 9 du ska välja som audio inputs i Cubase.

Kolla på http://kb.kxproject.lugosoft.com/guide/mixer.html´, där finns lite info om DSP routingen.

Har för mig att jag själv fick flytta om lite bland de "virtuella" kopplingarna innan jag fick ljud ur det hela.

lycka till

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...