Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej allihopa. Jag har ett problem. Jag använder mig av cubase sx3 och har 2 midi moduler till mitt digitaltrumset. den ena använder midi in på ljudkortet och den andra kör midi via usb. Jag kan inte koppla ihop dom "daisy chain" och jag har ingen midi splitter box så jag måste göra så. När jag spelar låter det bra men när jag ska lyssna på det som jag spelat in låter det helt sjukt. Kanalerna som använder usb midi in har annan latency. Deras noter ligger strax innan. Hur löser jag detta. Jag kör med "constrain delay compensation" på för att eliminera latencyn vid spelning från mina pluggar. Annars har jag en latency på c.a en halv sekund. Har någon något tips?

Annons
  • 3 veckor senare...
Postat
Har inte kombinerat USB och riktig MIDI samtidigt, så jag är inte säker, men kolla i klistrade tråden om emulerade portar, så kan det kanske bli hyfs på det... 😏

Asså, jag fattar inget. Sådana här nitade trådar är ju övertydliga när dom skall berätta vad saker och ting är men dom löser ju sällan problem. det står ju bara varför ett problem kan uppstår. Jag har ju alla boxar ifyllda och har gjort allt som jag läser på andra forum ( vilket alltid är default settings ändå) men det funkar inte. Kan inte någon bara ge ett kort enkelt svar. Orkar inte sitta å gå igenom alla miditrådar i hela världen varje vecka när något nytt problem uppstår. Inget funkar ju ändå!!!!

Jag vet att "jag borde lära mig mer" och läsa igenom allt noga men ärligt talat börjar jag bli förbannad på allt strul. Jag sitter fasen jämt och krånglar med något. Är det inte gitarrmickar eller trummor så är det oftast mjukvaru-strul. Vill bara hitta en snabb lösning så jag kan vara kreativ. Detta dödar fasen min kreativitet.

Snälla, någon men enkla svar kring miditiming problem????

Postat

Läs om emulerade portar och om System Timestamp. Om det är där problemet ligger, så står lösningen i den klistrade tråden. Det är onödigt att förklara en gång till hur man går till väga, när informationen redan finns - för det blir ju bara att kopiera exakt samma sak till ännu en tråd...

Det är inga komplicerade saker, utan det handlar om att flytta alternativt kopiera en fil från en katalog till en annan när det är emulerade portar - och att kryssa i en ruta om det är timestamp.

Det är inte lönt att gissa vidare angående problemet innan du har testat de åtgärder som oftast hjälper.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.