Mr.Drumhead (oregistrerad) Postat 29 oktober 2009 Postat 29 oktober 2009 Hej jag triggar mina trummor in i ett midispår och dom hamnar där som pluppar å det låter ifrån drumkit from hell virvrel kan bli bas å bas blir hihat o.s.v. Hur får jag ljudet ifrån virvel ifrån drumkit from hell att hamna på samma ställe som pluppen ifrån min virveltrigg o.s.v? Jag har ett Saffire Le kort å cubase sx3, om det kan hjälpa er något på traven. Mvh Mathias
Egghuvud Postat 2 november 2009 Postat 2 november 2009 Nej jag fattar inte din fråga. Men kanske är det så här. Jag vet inte vilken trigger du har men om du kör med vanlig Gm (general midi) så är inte DFH mappat till det. Eftersom DFH innehåller fler spår än bara GM så hamnar har de4 lagt sina olika trummor på¨andra ställen än där de ligge rom du kör med General midi från triggern.. Beroende på vilken version av DFH du har så kan du ställa in så att den triggar Gm. De flesta större trumpluggar har egna drummaps som du kan ladda in i cubase. OM du laddar in DFH så får du en korrekt beskrivning av var slagen skall hamna. Försutatt att du har valt Drummap i inspectorfönstret. Då kan du ju flytta mdem manuellt om det inte går på annat sätt. hoppas det var till hjälp. 😕
Mr.Drumhead (oregistrerad) Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Om man öppna midispåret så blir det som typ en kanal för varje triggmik en för bastrumma en för virvel osv. Vad jag menar är ex. virveln hamnar på kanal 1 ifrån triggmiken men ljudet sedan när jag väljer drumkit from hell där ligger virvel ljudet på kanal 5. Detta gäller alla kanaler ifrån trigg mikarna. Jag använder Alesis trummodul och ddrum triggmikar "inte redshot" Jag vill ju att virveltriggen ska ligga på kanal1 och virvel ljudet ifrån drumkit from hell ska oxå ligga på kanal1 osv. Hoppas det hjälper till att förstå mitt problem Mvh Mathias Nej jag fattar inte din fråga. Men kanske är det så här. Jag vet inte vilken trigger du har men om du kör med vanlig Gm (general midi) så är inte DFH mappat till det. Eftersom DFH innehåller fler spår än bara GM så hamnar har de4 lagt sina olika trummor på¨andra ställen än där de ligge rom du kör med General midi från triggern.. Beroende på vilken version av DFH du har så kan du ställa in så att den triggar Gm. De flesta större trumpluggar har egna drummaps som du kan ladda in i cubase. OM du laddar in DFH så får du en korrekt beskrivning av var slagen skall hamna. Försutatt att du har valt Drummap i inspectorfönstret. Då kan du ju flytta mdem manuellt om det inte går på annat sätt. hoppas det var till hjälp. 😛
Egghuvud Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 Om man öppna midispåret så blir det som typ en kanal för varje triggmik en för bastrumma en för virvel osv. Vad jag menar är ex. virveln hamnar på kanal 1 ifrån triggmiken men ljudet sedan när jag väljer drumkit from hell där ligger virvel ljudet på kanal 5. Detta gäller alla kanaler ifrån trigg mikarna. Jag använder Alesis trummodul och ddrum triggmikar "inte redshot" Jag vill ju att virveltriggen ska ligga på kanal1 och virvel ljudet ifrån drumkit from hell ska oxå ligga på kanal1 osv. Hoppas det hjälper till att förstå mitt problem Mvh Mathias Jag tror fortfarande att jag hade rätt angående problemet. Finns det en midi learn funktion i trummpluggen så akn du låta den styra var du vill att slagen skall hamna någonstans. Har för mig att det finns. Alternativt är att leta efter GM inställningen i DFH eftersom triggningen från Alessi modulen borde skicka Gm. 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.